Udsigt til modvind for fragtraterne kan ramme Mærsks indtjening

På længere sigt vil de faldende fragtrater kunne ramme Mærsks indtjening, mener analytiker.
Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

12 uger i træk er Shanghai Containerized Freight Index faldet, så det nu ligger i det laveste siden april, og de faldende rater vil på længere sigt ramme indtjeningen hos A.P. Møller-Mærsk.

Det skriver dagbladet Børsen.

”Faldet i fragtraterne vil ikke ramme Mærsks indtjening på den korte bane, da 70 pct. af kunderne er bundet på kontrakter. Problemet opstår først, hvis raterne fortsætter ned, og deres kunder vil genforhandle deres kontrakter til en lavere rate. Meget tyder på, at fragtraterne vil fortsætte med at falde i de kommende uger,” siger analytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank til Børsen.

Genåbningen efter pandemien sendte sidste år fragtraterne til himmels på grund af tilstoppede forsyningskæder, men nu er der en normalisering i gang, ligesom opbremsningen i væksten påvirker dem nedad.

”En truende recession og ændrede forbrugsmønstre sænker efterspørgslen efter varer og fjerner lidt af presset på havnene. Dermed frigøres mange af de skibe, som sidder fast i lange køer, hvilket øger udbuddet af aktive skibe,” forklarer Mikkel Emil Jensen.

”Når vi kombinerer det med en forventning om lavere efterspørgsel efter varer, så giver det et nedadgående pres på fragtpriserne.”

Så sent som i fredags flagede Mærsks franske konkurrent CMA CGM også for faldende spotrater på grund af inflationspresset og en opbremsning i forbruget.

Mærsk søger forlig om krænkelsessager

Transportfirma i Kolding ransaget af politiet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også