Debat: Europa skal være en god arbejdsplads for langturschauffører – også fra tredjelande

Der er brug for langturschauffører fra tredjelande i Europa, men det kræver investeringer i bl.a. ordentlige rastepladser. ”Lige nu lukker alle parter øjnene for problemerne,” skriver adm. direktør i Danske Speditører i indlæg på MobilityWatch.
Martin Aabak, adm. direktør hos Danske Speditører | Foto: Danske Speditører/PR
Martin Aabak, adm. direktør hos Danske Speditører | Foto: Danske Speditører/PR
Af Martin Aabak, adm. direktør hos Danske Speditører

Hvis vi skal udnytte kapaciteten i transporten og følge med det behov for transport, som vores økonomi og hverdag hviler på, så bliver vi nødt til som samfund at forholde os til den massive mangel på arbejdskraft, som transportområdet oplever.

Den levestandard og forsyningssikkerhed, vi ønsker os i Europa, og som er en forudsætning for en stabil økonomi, afhænger fuldstændig af, at vi gør det nemt at tiltrække langturschauffører.

Første prioritet er selvfølgelig at rekruttere dem så tæt på som muligt, men vi kommer ikke uden om, at vi har brug chauffører fra hele Europa og lande uden for Europa. Der er i dag mellem 300.000 og 400.000 chauffører fra tredjelande i Europa – alligevel mangler der chauffører.

Jeg tør ikke tænke på, hvordan inflationen og forsyningssikkerheden ville se ud uden dem, og vi kan roligt sende dem en varm tanke, næste gang vi sidder rundt om middagsbordet med friske madvarer foran os.

Men vi skal gøre mere end det.

Vi skal også erkende, at de er en uundværlig del af vores økonomi, og derfor sikre, at de har ordentlige arbejdsvilkår, når de i en periode har deres levebrød i Europa.

Vi må og skal i det hele taget skabe bedre vilkår for langturschauffører i Europa. Det kræver statslige investeringer i ordentlige rastepladser og opholdssteder. For lige nu lukker alle parter øjnene for problemerne.

For eksempel at langturschauffører sjældent er særligt velkomne på hotellerne, og at man samtidig indskrænker deres muligheder for at opholde sig på rastepladserne.

Særligt i forhold til parkering er det desværre tydeligt, at der ikke bliver taget tilstrækkelig højde for, hvordan langturschauffører får ordentlige vilkår.

I Danmark må man maksimalt holde 25 timer på en dansk rasteplads, men de lovpligtige hvil for chaufførerne er på 45 timer. Det vidner om, at der ikke bliver taget ansvar for en infrastruktur, der kan understøtte de behov, vi som samfund har for transport og forsyningssikkerhed.

Fra politisk hold bliver der sagt, at det er op til markedet at løse problemet. Men faktum er, at det ikke sker, og at det ikke hjælper noget at vende det blinde øje til, mens vilkårene for et stabilt transportnetværk i Europa bliver undergravet.

(Teksten fortsætter under billedet)

Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

Når det drejer sig om dem, der tager de lange ture med vores mad og medicin i traileren igennem Europa, så har der ikke været meget politisk handling, der reelt forbedrer deres vilkår. Det bliver staterne, også den danske stat, nødt til at tage alvorligt.

Vi mener hos Danske Speditører, at alle relevante parter både i Danmark og i EU skal tage et fælles ansvar for vilkårene for chaufførerne.

Der skal være opholdsvilkår mindst på højde med det, som chaufførerne har i moderne lastbiler, hvis vi ikke vil tillade dem at hvile i bilen. Og de skal have mulighed for at parkere og holde deres hvil i trygge omgivelser, hvor de har mulighed for at dække basale behov som indkøb og tøjvask.

Vi skal have en infrastruktur, der understøtter chaufførernes vilkår, og giver bedre mulighed for at rekruttere chauffører i og uden for Europa.

Ellers vil transporten både nu og i fremtiden være en flaskehals for udviklingen i Europa. Prisen betaler vi alle sammen.

Derfor er det kun fornuftigt med et større europæisk samarbejde og fælles investeringer i vores transportnetværk og vores forsyningssikkerhed.

Virksomheder ser mangel på arbejdskraft som største udfordring

Rapport forudser endnu større mangel på chauffører i Europa

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også