Tidligere Mærsk-formand: Bestyrelser og ledelser skal turde tage chancer

Bestyrelser skal i højere grad lade ledelsen om driften og i stedet fokusere på at tage chancer og risiko i fremtiden, mener tidligere Mærsk-formand og nuværende Siemens-formand.
Jim Hagemann Snabe, tidligere Mærsk-formand og nuværende formand for tyske Siemens. | Foto: Sven Hoppe/Reuters/Ritzau Scanpix
Jim Hagemann Snabe, tidligere Mærsk-formand og nuværende formand for tyske Siemens. | Foto: Sven Hoppe/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

A.P. Møller-Mærsk gennemgik lidt af en makeover med den tidligere bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe ved roret.

Koncernen blev mere fokuseret ved blandt andet frasalg af Maersk Tankers, Maersk Oil, og udskillelsen af Maersk Drilling - og der blev sat mere fokus på rederiforretningen med hvad dertil hører af bæredygtighed.

Det skete med Jim Snabe i bestyrelseslokalet, og for ham er det vigtigt, at man som virksomhed - og bestyrelse - tror på, at man er i en situation, hvor man dramatisk kan ændre retning og skabe en fremtid, som er meget bedre - at man kan lave en bedre forretning ud af at være bæredygtige.

”Når man tror på det, så bliver man nødt til at bruge mere tid i bestyrelseslokalet på fremtiden end på historikken. Mange bestyrelser bruger for meget tid på det, der er sket. Og her kommer risk management ind, da der her kigges på, hvad kunne der ske i fremtiden,” siger han i et interview med MarketWire i forbindelse med den kongres, som Federation of European Risk Management Associations (FERMA) netop har stået for i København.

”Jeg mener faktisk, at en bestyrelse skal bruge tid på at finde ud af, hvad det er for risici, vi bør tage - altså ikke undgå - og hvor skal vi eksperimentere for at skabe mulighed for at levere en bedre fremtid for virksomheden, men også for samfundet,” siger han.

Mærsk har sat sig et mål om at være klimaneutral i 2040 og har også sat sig mål for 2030 for at sikre fremdrift mod 2040-målet. Blandt andet skal udledningen af drivhusgasser fra rederidriften reduceres med 50 pct. per transporteret container i 2030.

Forvandlingen af Mærsk til et logistik-selskab sker for at ”spare” CO2. Koncernen er i fuld gang med at skifte den eksisterende flåde ud med store containerskibe, der kan sejle på grønt brændstof, eller methanol. Samlet har Mærsk bestilt i alt 19 methanoldrevne containerskibe. Når de indsættes vil de kunne spare klimaet for omkring 2,3 mio. ton CO2 om året.

Bestyrelsen skal give ledelsen muligheder

For Jim Hagemann Snabe er det vigtigt, at bestyrelser skaber mulighed for ledelsen og tør tage risiko.

”Mange gange har bestyrelsen måske en anden rolle, hvor de prøver at optimere det bestående, presse ledelsen til at være dygtige på en eksisterende forretning. Men jeg tror, at vi lever i en tid, hvor man skal tro på, at ledelsen nok kan drive det bestående og så tage chancer og tage en risiko med at eksperimentere med fremtiden. Der tror jeg, at bestyrelsen har en vigtig rolle til at give lov til det,” siger han til MarketWire.

Risiko er dog ikke noget, som investorerne umiddelbart er vilde med. Kan det ikke få dem til at stå i kø ved udgangen og sælge ud?

”Jeg tror måske traditionelle investorer kan tænke sådan. Men jeg tror også, at mange investorer har indset, at fremtiden er en fremtid for bæredygtige løsninger, fremtiden er en fremtid, hvor den digitale dimension spiller en større rolle,” siger Jim Hagemann Snabe og fortsætter:

”Og hvis en traditionel virksomhed skal være relevant i den fremtid, så er de nødt til at tage en risiko for at lære det digitale, for at tænke deres bæredygtighedsstrategi om fra noget defensivt til noget offensivt. Derved bliver det en vækstmulighed og ikke en begrænsning.”

Jim Hagemann Snabe har siden januar 2018 været bestyrelsesformand for tyske Siemens. Han er bestyrelsesmedlem i World Economic Forum - og han sad som formand for Mærsk i lidt over fem år indtil marts i år.

Mærsk er blevet vendt på hovedet med Jim Hagemann Snabe for bordenden – nu får familien stafetten tilbage

Robert Mærsk Uggla har formandspost hos Mærsk i sigte

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også