Debat: Blindt fokus på jernbanen får ikke flere lastbiler væk fra vejene

Øget statsstøtte til jernbaneprojekter vil være den dyreste og mindst effektive strategi til at sikre mere bæredygtig transport i EU. Det skriver chefkonsulent i vejgodslobbyen ITD i debatindlæg.
Foto: Thomas Trutschel/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Trutschel/AP/Ritzau Scanpix
Af Jonatan Grau Møller, politisk chefkonsulent, ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport’s EU-kontor i Bruxelles

I årevis har de offentlige investeringer i jernbaner buldret afsted i den tro, at det var vejen til at få mere godstransport flyttet fra vej til bane, selvom alle resultaterne viser det modsatte.

Senest har Europa-Kommissionen igen vist, at det er en teori, der lever i bedste velgående. De foreslår nemlig, at det skal være endnu nemmere at tildele statsstøtte til jernbaneprojekter.

Men det har faktisk været - og vil fortsat være - den dyreste og mindst effektive strategi til at sikre mere bæredygtig transport i EU.

Siden starten af 1990’erne er jernbanen blevet prioriteret med investeringer for mere end 100 milliarder euro. Men alligevel står vejtransporten i dag for tre fjerdele af al transport i EU.

Havde EU i stedet investeret en brøkdel af de midler, der er investeret i jernbanerne, i den grønne omstilling af vejgodstransporten, ville EU være meget tæt på at nå sine klimamål.

Fremtidens vejtransport er grøn, og på et tidspunkt vil den blive mere grøn end jernbanen, hvor man fra Kommissionens side har undervurderet CO2-udledningen i anlægsfasen og overvurderet, hvor meget gods der i realiteten flyttes over på banen.

Der er dog et stort behov for et bedre vejnet over hele Europa, så lastbilerne ikke skal holde i kø, hvor asfalten er klimavenlig, og hvor der er tank- og ladefaciliteter til de nye lastbiler.

Det kræver store investeringer. Men med den nye melding fra Kommissionen bliver det ikke muligt, fordi pengene i stigende grad skal gå til jernbanerne.

På den måde rykker vi ikke ved noget. Tværtimod bevæger vi os længere væk fra det slutmål, vi alle sigter efter.

Det er derfor komplet uforståeligt, at regeringen er hoppet med som blind passager på Kommissionens afsporede tog.

En kommende regering bør i stedet arbejde på, at der tilføres betydelige midler til at sikre et robust europæisk vejnet og satses på klimavenlige køretøjer. Det vil gøre godstransporten grøn og bør være en høj prioritet i valgkampen.

DI ser udfordringer for togfragtens fremtid efter nye danske godsregler

Togstrejker i USA kan forstyrre fragten


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også