Langsom normalisering kan føre til opjustering hos DSV

Den Hedehusene-baserede transportkoncern vil muligvis opjustere i tredje kvartal, mener analytiker, som blandt andet forventer en vækst i Road-afdelingen på 18 pct.
Foto: DSV Panalpina
Foto: DSV Panalpina
AF MARKETWIRE

DSV ventes at have ramt indtjeningstoppen i andet kvartal, men regnskabet for tredje kvartal kan også byde på en lille opjustering med afsæt i stærke resultater og en langsom normalisering i luft- og søfragtsdivisionen.

Det vurderer Sydbanks senioranalytiker Mikkel Emil Jensen, der fastholder anbefalingen ”køb” forud for regnskabet, som ventes offentliggjort tirsdag den 25. oktober klokken 7.30.

Air & Sea ventes at være drevet af høj yield

Inden for luftfragt, der er en del af DSV’s klart største division, Air & Sea, venter Sydbank, at den globale mængde af fragtede varer vil være tynget af stigende inflation, rentestigninger og mere normale forbrugsmønstre.

Sydbank venter et fald på 10 pct. i den globale lufttransport, hvor DSV igen ventes at have erobret markedsandele med en organisk tilbagegang på 3 pct.

Inden for søfragt modellerer Sydbank med et fald på 5 pct. i den globale efterspørgsel på containerfragt, hvor DSV ventes at følge den udvikling.

Opkøbet af GIL ventes at have styrket volumen, så Sydbank har i sine modeller indregnet en samlet volumenvækst på 5 pct. for luftfragt og 7 pct. for søfragt i forhold til samme periode sidste år.

- Faldende fragtrater tynger bruttoresultatet per fragtet enhed (yield), men på kort sigt er det ikke utænkeligt, at DSV kan profitere lidt på det store fald, skriver Mikkel Emil Jensen, der vurderer, at de fortsatte kapacitetsudfordringer har en understøttende effekt på yielden.

Samlet venter Sydbank, at driftsindtjening før særlige poster i divisionen er mere end fordoblet til 5010 mio. kr. fra 3521 mio. kr. i samme kvartal året forinden.

Vækst i Road drevet af stigende brændstofpriser

I vejdivisionen, Road, venter Sydbank, at det pæne momentum fra de seneste kvartaler er fortsat ind i andet kvartal.

Her tilskrives den ventede vækst på 18 pct. stigende priser fra en kombination af højere brændstofpriser og lavere kapacitet, som tynges af den nye europæiske mobilitetspakke og invasionen af Ukraine samt mangel på chauffører.

I DSV’s lagerdivision, Solutions, venter Sydbank, at DSV kan fortsætte de pæne takter, hvor stærk aktivitetsfremgang og bedre udnyttelse af varehuse vil understøtte indtjeningen. Flot drift i GIL ventes også at bidrage positivt til en omsætningsvækst i divisionen på 35 pct.

Ny opjustering kan komme på tale

DSV har opjusteret sine forventninger i forbindelse med regnskaberne for både første og andet kvartal, og i forbindelse med tirsdagens regnskab ser Sydbank overvejende sandlighed for endnu en opjustering, til trods for at høj geopolitisk usikkerhed opfordrer til forsigtighed.

Sydbank antager dog en ret væsentlig nedgang i indtjeningen i fjerde kvartal som følge af den igangværende normalisering, men udviklingen er usikker og det tyder på, at normaliseringen tager tid.

Den nuværende prognose for driftsindtjeningen før særlige poster i år til 23-25 mia. kr., og her ligger Sydbanks estimat på 24,8 mia. kr. i den øvre ende af prognoseintervallet.

DSV er nu hovedaktionær i sig selv

Mærsk og DSV klarer sig forskelligt i stor analyse af 90 selskabers bæredygtighed

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også