Optakt til Mærsk-regnskab: Hurtigere normalisering kan presse indtjening

Containermarkedet nærmer sig den længe ventede normalisering hurtigere end ventet, og to danske banker har derfor justeret prognoser for A.P. Møller-Mærsk, der kommer med regnskab onsdag.
AF MARKETWIRE

Priserne på containerfragt rasler ned, og det betyder, at containermarkedet nærmer sig den længe ventede normalisering hurtigere end ventet.

Det vurderer både Sydbank og Jyske Bank, som derfor har justeret deres prognoser for containergiganten A.P. Møller-Mærsk, der offentliggør regnskab for tredje kvartal onsdag morgen.

”Under Mærsks aktuelle indtjeningsprognose er der indregnet en antagelse om, at containermarkedet ville normalisere sig i løbet af 4. kvartal. I forlængelse af de kraftige fald i fragtraterne, opløsning af flaskehalse og overkapacitet flere steder, må normaliseringen siges at være i fuld gang,” skriver Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, i en analyse forud for regnskabet.

Han noterer, at raterne i spotmarkedet er faldet 30 pct. alene i tredje kvartal og dermed markant mere fra toppen.

”Vi antager i den forbindelse, at særligt faldene i fragtraterne er sket i et tempo, der overstiger Mærsks oprindelige antagelse for 4. kvartal,” skriver han videre.

Mærsk har senest spået et driftsresultat (EBITDA) for året på omkring 37 mia. dollar, hvilket også er på linje med konsensus blandt analytikerne, viser estimater indsamlet af Bloomberg.

Sydbank sætter barren lidt lavere og venter ”små 36 mia. dollar”, lyder det i analysen.

Rater falder

Hos Jyske Bank ventes et EBITDA på 36,9 mia. kr. i 2022.

”Vi sænker vores 2022-24-EBITDA-estimater med henholdsvis 4 pct., 4 pct. og 3 pct., hvilket primært er drevet af en hurtigere normalisering af fragtraterne end ventet og en lidt svagere volumen,” skriver banken i et analysenotat.

”Vi forventer dermed ikke, at Mærsk kommer til at nedjustere 2022-prognosen, men den er markant mere presset end tidligere,” lyder det videre.

Jyske Bank betegner samtidig Mærsk-aktierne som ”urimeligt” billige, selv om udsigterne for selskabets indtjening i fremtiden efterhånden begynder at se mere pressede ud.

Ratefaldet sker på baggrund af stigende inflation og stigende renter, der er med til at sænke forbruget. Dertil er der kommet bedre styr på situationen i de mange pressede havne, og det er med til at frigive kapacitet.

”Samtidig forventer vi, at højsæsonen er usædvanlig i år og formentlig neddroslet af et behov for lageropbygning tidligere på året,” skriver Sydbank.

Det kan betyde, at Mærsk vil nedjustere forventningerne til væksten i den globale containerefterspørgsel, der aktuelt vakler mellem plus og minus 1 pct., skriver banken.

Dansk Mærsk-chef bliver ny finansdirektør i DB Schenker


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også