Debat: Fragtdirektør efterlyser investeringer og støtte i omstilling af tung transport

Den grønne omstilling af den tunge transport har foreløbigt været begrænset, skriver Jørn P. Skov, adm. direktør i Danske Fragtmænd, i ny debatserie på MobilityWatch. Han har derfor flere konkrete ønsker til en strategi på området fra en ny regering.
Jørn P. Skov, topchef i Danske Fragtmænd | Foto: Danske Fragtmænd/pr
Jørn P. Skov, topchef i Danske Fragtmænd | Foto: Danske Fragtmænd/pr
AF JØRN P. SKOV, ADM. DIREKTØR I DANSKE FRAGTMÆND

Lad mig starte med at slå det helt fast.

Vi vil gerne den grønne omstilling og mener, ligesom mange andre i dette samfund, at vi har et ansvar overfor de generationer, der skal bebo planeten efter os.

Når man ser på den grønne omstilling af den tunge trafik, så kan man konstatere, at resultaterne har været begrænsede indtil videre.

Vi har derfor nogle ønsker til den kommende regering, hvis der skal fart på den grønne omstilling.

Når der tales om infrastruktur, så er det ofte vejnettet, som er i fokus.

Den nye infrastrukturaftale vil over tid bidrage til mindre trængsel på vejene og dermed kortere tidsforbrug for at transportere varer rundt, hvilket i sig selv er godt for miljøet.

Men der er en anden infrastruktur, der i forhold til den grønne omstilling er mindst lige så vigtig, og det er lade-infrastrukturen.

Hvis vi skal lykkes med at elektrificere den tunge transport, så kræver det, at transportørerne kan lade lastbilerne lige så nemt, som man i dag kan tanke diesel. Men her ser vi flere udfordringer.

For det første kræver det en markant udbygning af elnettet, så der er nok strøm til alle.

Elforbruget forventes næsten at skulle tredobles inden 2030, hvorfor der skal ske massive investeringer i at udbygge elnettet.

Derudover kræver det store investeringer i ladestandere.

For mange vognmænd giver det mening at lade lastbilerne om natten på deres egen lokation, når lastbilerne alligevel holder stille. Et ladepunkt kan dog nemt koste op til 500.000 kroner, og det vil hurtigt være en meget stor investering for den enkelte vognmand, selv hvis vedkommende har få biler.

Der er derfor behov for, at der dels investeres i, at der er nok strøm til alle, men også at der gives tilskud til at etablere ladestandere lokalt hos transportvirksomhederne.

Kilometerafgift

Politikerne har overvejet at pålægge den tunge trafik en kørselsafgift fra 2025, og den afgift kommer næppe til at gavne den grønne omstilling.

Tanken bag afgiften synes at være, at en kilometerafgift vil begrænse den tunge trafik, da vognmændene dermed vil køre færre kilometer.

Nu kan en vognmandsvirksomhed ikke sidestilles med privatbilisme, hvor man formentlig kan regulere antallet af weekendbesøg hos moster Oda i Ringkøbing, hvis det bliver tilpas dyrt at køre derud.

Der er dog ingen vognmænd ved deres fulde fem, der kører så meget som en ekstra kilometer uden at få penge for det. Hele ideen med at drive vognmandsvirksomhed er jo netop, at man tjener penge på at have varer på bilerne.

En kilometerafgift vil derfor ikke bidrage til den grønne omstilling, da den ikke vil reducere antallet af kørte kilometer, men blot vil trække penge ud af erhvervet, så der bliver færre penge til at investere i grønne lastbiler og ladestandere.

Så vores fromme ønske til den kommende regering her op til jul er, at de dropper kilometerafgiften , og at de får sat fart på udbygningen af elnettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også