Ny Mærsk-chef: Ratenedgang kommer hurtigere end forventet

Med energikrisen sker nedgangen i raterne for containerfragt meget hurtigere end ventet, lyder det fra kommende Mærsk-topchef.
Vincent Clerc overtager posten som topchef for Mærsk ved årsskiftet. | Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Vincent Clerc overtager posten som topchef for Mærsk ved årsskiftet. | Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den bratte nedgang, der for tiden ses i raterne for containerfragt, var ventet af blandt andet A.P. Møller-Mærsk, men Ruslands invasion af Ukraine og den efterfølgende energikrise har accelereret udviklingen.

Det fortæller Vincent Clerc, der fra næste år overtager posten som adm. direktør hos Mærsk fra Søren Skou.

”Det, vi ikke havde forventet indtil for nyligt, var, at med energikrisen sker det her meget hurtigere, end vi havde regnet med. Det kræver så en form for omstillingsparathed, som er noget, vi har prøvet et par gange før under Søren, og som er noget, vi også agerer på i dag,” siger Vincent Clerc på et pressemøde efter mandagens annoncering af topchefskiftet.

”Det, der betyder noget for sundheden i markedet, er, at vi er istand til at justere den kapacitet, vi tilpasser til vores kunder, med den efterspørgsel der er i markedet. Det er også det, vi har gang i nu,” fortsætter han.

Han peger på, at lagrene rundt omkring i særligt den vestlige verden er fyldt rigtig godt op lige nu, og med den noget lavere efterspørgsel i forbrugerleddet, falder efterspørgslen på containerfragt også hurtigt.

Den massive inflation og et ekstra element af økonomisk smerte hos forbrugerne med skyhøje energipriser og faldende boligpriser har blot skubbet yderligere til tempoet i nedgangen.

Men Vincent Clerc ser fortrøstningsfuldt på fremtiden.

”Når du har fragtrater, der skal gå fra 10.000 dollar til 2000 dollar, og det sker hurtigt, så er det ikke nødvendigvis nemt at få dem til at stoppe lige der, hvor man gerne vil have dem til at stoppe, også selv om man prøver med alle de værktøjer, man har,” siger den nye Mærsk-topchef, der nu er chef for Ocean & Logistics hos Mærsk.

”Så kan det godt være, at de en periode går lidt lavere, end hvad man ønsker sig. Jeg er ret fortrøstningsfuld, og det er ikke noget nyt, for vi har set volatilitet i efterspørgslen før,” fortsætter han.

Mærsk er desuden hjulpet af mange lange kontrakter, som er indgået, mens fragtraterne var højere. De giver et godt fundament under forretningen, understreger den afgående topchef, Søren Skou.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også