Fragtpriser til Europa viser lille fremgang efter massive fald

Spotpriserne på varefragt fra Kina til Nordeuropa går nu opad for første gang i månedsvis.
Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Prisen på at få fragtet varer fra Kina til Nordeuropa viser for første gang siden juli en lille stigning.

Det viser data fra World Container Index (WCI), der opgøres af konsulenthuset Drewry torsdag.

Det er spotprisen på at få fragtet en af de typiske fyrrefodscontainere, der den seneste uge er steget 1,9 pct. til 1706 dollar på ruten mellem Shanghai og Rotterdam. Den seneste top var den sidste uge i juli, hvor prisen lød på 9154 dollar for en container, og siden da er prisen dalet i 20 uger i streg - flere gange med et tocifret antal i pct.

Spotraterne beskriver de fragtpriser, som - modsat de lange kontrakter - løbende ændrer sig.

Handelsruten mellem Kina og Nordeuropa har været en af de hårdest ramte i efteråret, hvor blandt andet strejker har været med til at skabe flaskehalse og kaos i flere europæiske havne.

På ruten mellem Shanghai og Los Angeles er spotprisen den seneste uge igen faldt ovenpå en marginal stigning ugen forinden. Det var også første gang i månedsvis, at ruten til den amerikanske vestkyst viste fremgang.

Den seneste uge er prisen dog faldet 0,4 pct. til 1992 dollar for en fyrrefodscontainer.

Fra Shanghai til New York på østkysten er prisen den seneste uge faldet 1,6 pct. til 3889 dollar.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Flere containerrederier havde allerede i begyndelsen af 2022 spået, at de tårnhøje rater skabt under pandemien ville normalisere sig henover efteråret, men hastigheden på de massive fald er alligevel kommet som en overraskelse flere steder. Samtidig har det skabt spørgsmålet om, hvornår bunden bliver nået.

”Det, vi ikke havde forventet indtil for nyligt, var, at med energikrisen sker det her meget hurtigere, end vi havde regnet med,” lød det fra Vincent Clerc, der er kommende topchef i A.P. Møller-Mærsk, tidligere på måneden.

Andre optimistiske toner lød fra Rolf Habben Jansen, der er topchef i tyske Hapag-Lloyd, i midten af december.

”Når vi ser på markedet i øjeblikket og frem mod slutningen af året - og op mod det kinesiske nytår - mener jeg, at vi kan se en lille genopretning af efterspørgslen,” sagde Rolf Habben Jansen ifølge Shippingwatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også