Overblik: Sådan vil DB Schenker-salg rykke ved magtforholdet i toppen af logistikmarkedet

Bliver DB Schenker solgt til en af de tre store konkurrenter, vil det rykke rundt på styrkeforholdet blandt verdens største speditører. MobilityWatch giver et overblik over flere forskellige scenarier.
Foto: Marvin Ibo G'ng'r/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marvin Ibo G'ng'r/AP/Ritzau Scanpix

Torsdag den 15. december blev flere års rygter og spekulationer til en kendsgerning.

Deutsche Bahn har officielt besluttet at frasælge et af verdens største logistikselskaber DB Schenker. 

Men spekulationerne er ikke blevet mindre siden, for bliver der tale om et frasalg af forskellige forretningsenheder, et salg til en kapitalfond, eller bliver det måske en af de største Schenker-konkurrenter, der ender med at sluge selskabet?

Både schweiziske Kuehne+Nagel, tyske DHL og ikke mindst danske DSV er hyppigt blevet nævnt som realistiske bud på en fremtidig Schenker-ejer og flere branchekendere har vurderet, at et salg til en aktør i transportbranchen er det mest sandsynlige scenarie. 

På baggrund af data fra de seneste årsrapporter indsamlet af analysehuset Armstrong & Associates har MobilityWatch derfor set nærmere på, hvordan toppen af fremtidens logistikmarked kan udforme sig, hvis det bliver en af de tre direkte konkurrenter, der løber med den tyske speditør.

Schweiziske Kuehne+Nagel er ifølge analysehusets opgørelse verdens største logistikselskab målt på den rene logistikomsætning. 

Ikke langt efter følger tyske DHL, mens DSV og DB Schenker begge har en noget lavere toplinje end de to konkurrenter.

Målt på søfragtsmængderne er det schweiziske logistikselskab længere foran konkurrenterne med omkring 4,6 mio. teu. Til gengæld ligger alle fire selskaber tættere på hinanden målt på luftfragtsmængderne, dog stadig med Kuehne+Nagel i spidsen.

Skulle topchef Jens Bjørn Andersen hos opkøbsmaskinen DSV i Hedehusene ende med at lave sit livs - og danmarkshistoriens - største opkøb, vil det samtidig sende den danske speditør op som verdens største logistikselskab målt på omsætningen. I dag løber der således flere penge gennem kassen hos både Kuehne+Nagel og DHL.

Målt på søfragten vil en sammensmeltning med tyske Schenker placere DSV lige bag Kuehne+Nagel, mens DSV vil blive større end både det schweiziske selskab og DHL på luftfragtsmængderne.

Ender DB Schenker i stedet i kløerne på Kuehne+Nagel, vil det ligeledes skabe verdens største logistikaktør målt på omsætningen. I 2021 ville selskabernes samlede toplinje således lyde på godt 68 mia. dollar, svarende til omkring 475 mia. kr. med den aktuelle dollarkurs.

Et samlet Kuehne+Nagel og DB Schenker vil målt på søfragtsmængderne blive mere end dobbelt så stort som både DHL og DSV, mens der også målt på luftfragten vil være massiv afstand ned til de to øvrige aktører.

Bliver DB Schenker i stedet på tyske hænder i form af Deutsche Post DHL Group vil det også med solid afstand blive verdens største logistikselskab målt på omsætningen. 

Ligeledes vil et samlet DHL og Schenker snige sig forbi Kuehne+Nagel på søfragtsmængderne, mens den schweiziske konkurrent vil blive distanceret endnu mere målt på luftfragten.

DSV kan være bedste bud

Hos analysehuset AB Bernstein har aktieanalytiker Alexander Irving, der følger transportmarkedet tæt, vurderet overfor Finans, at danske DSV er det mest sandsynlige bud på fremtidens ejer af DB Schenker.

Det skyldes først og fremmest historikken, hvor DSV flere gange har vist sig dygtige til at integrere opkøb ind i den eksisterende forretning.

”DB Schenker kan komme til at betyde mere for DSV end for resten af de potentielle kandidater. DSV kan simpelthen få flere synergier ud af DB Schenker og har gang på gang bevist, at selskabet kan finde ud af at opkøbe og integrere. Det har vi set med fem store opkøb de seneste 20 år,” har han sagt til mediet.

I august 2021 satte daværende finansdirektør og nuværende driftsdirektør hos DSV, Jens Lund, overfor ShippingWatch ord på appetitten på DB Schenker.

”Hvis den politiske proces om DB Schenker bliver afklaret og selskabet kommer til salg, så vi vil da også kigge på det,” sagde han dengang.

Bernstein-analytikeren vurderer, at en realistisk pris på DB Schenker vil ligge mellem 75 og 111 mia. kr., alt efter hvem der byder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også