En del af Watch Medier

MobilityWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
25.01.2023kl. 10.44

Analytiker ser ikke Mærsk-allianceophør som den helt store overraskelse

Det kommer ikke bag på senioranalytiker, at Mærsk og MSC har truffet beslutning om at afslutte samarbejde.
Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARIKETWIRE

Mærsk og MSC’s beslutning om at afslutte samarbejdet 2M-alliancen fra januar 2025 kommer ikke som den helt store overraskelse.

Det udtaler senioranalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank til MarketWire.

Han henviser blandt andet til, at aftalen var indgået i 2015 med en minimumsløbetid på 10 år med en opsigelsesperiode på 2 år, samt at der var rygter i markedet om, at de store alliancer skulle genforhandles.

Rygter om en opsplitning af alliancen har floreret i noget tid, pointerer senioranalytikeren med henvisning til ændrede forsyningskæder efter corona samt ændrede strategier hos de to rederier.

De to selskaber i alliancen har ifølge Mikkel Emil Jensen bevæget sig i forskellig retning med hensyn til strategierne.

MSC vokser kraftigt ved bestilling af nye store skibe og satser hårdt på containerdelen, hvor rederiet bliver noget større end Mærsk de kommende år, forklarer analytikeren.

Det står i modsætning til Mærsk, som ikke bestiller nye store skibe, og er blevet et mere integreret logistikselskab med mere landbaseret transport.

”Med to forskellige strategier er der måske også behov for, at alliancen bliver ændret.”

Mærsk vil gerne have et mere dynamisk logistiksetup, og i alliancen bliver der ifølge Mikkel Emil Jensen indgået nogle kompromisser, der ødelægger fleksibiliteten en lille smule med det strategiske setup, Mærsk har.

”Der er måske ikke behov for så stringente alliancer som tidligere,” vurderer senioranalytikeren, der pointerer, at Mærsk i 2M-alliancen også har samarbejde med 40-50 andre logistikoperatører rundt omkring i verden.

Der er steder, hvor Mærsk ikke er så stærkt fysisk tilstede, og her kan rederiet have behov for mindre typer af samarbejder og ikke så store statiske alliancer som tidligere, vurderer Sydbanks senioranalytiker.

Ophøret af 2M-alliancen ses som starten på et opbrud af flere alliancer, hvilket kan give mulighed for forhandlinger om nye alliancer.

Allianceopbrud giver bekymringer for effektiv kapacitetsstyring

På børsen bliver Mærsks B-aktie sendt ned til 14.615 kr. fra 15.095 kr. forud for meddelelsen fra Mærsk, hvilket er et fald på 3,6 pct. for dagen.

Den negative modtagelse på børsen tilskrives ifølge Sydbanks senioranalytiker bekymringer for, om rederierne vil være i stand til at styre kapaciteten effektivt, men han henleder også opmærksomheden på en generelt sur markedsstemning.

Containerrederierne kom flyvende ud af coronakrisen, hvor de var meget hurtige til at fjerne en masse kapacitet meget hurtigt.

”Det var alliancerne der var årsagen til, at de kunne gøre det så effektivt,” udtaler Sydbanks analytiker.

Opbruddet af alliancerne skaber ifølge Mikkel Emil Jensen måske lidt bekymring blandt investorerne i forhold til deres evne til at styre kapaciteten effektivt.

Alliancerne vil der stadig være behov for i fremtiden, vurderer Mikkel Emil Jensen, der dog pointerer, at det vil være på en anden måde.

Relaterede artikler:

  • Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix

    Mærsk dropper containeralliance fra 2025

  • Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix

    Mærsk-forslag til ny metro møder skepsis

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

Tesla-rigmanden Elon Musk er taknemmelig for nævningetingets dom, der frifinder ham for ansvar i Tesla-tweet-sagen. | Foto: Jonathan Ernst/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Elbilsalget udgør stadig en større del af det samlede bilsalg i EU-landene, viser tal. (Arkivfoto) | Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix
Persontransport

Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jacob Krogsgaard var viceadm. direktør og kommerciel chef i Cimber Sterling, da flyselskabet gik konkurs i 2012. (Arkivfoto.) | Foto: Torben Stroyer
Nyheder

Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift"

Læs også

Mærsk har udvidet topledelsen med bl.a. regionale chefer. | Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Ny direktion skal styre Mærsk gennem nedtur: "Det er mange virkelig garvede folk fra industrien"

Det giver god mening at udvide ledelsen i Mærsk, da rederikoncernen er på vej ind i en svær periode oven på pandemiens indtjeningsfest, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Den tyske transportminister Volker Wissing | Foto: Zacharie Scheurer/AP/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Tysk minister ser timing af DB Schenker-salg som helt rigtig

Selv om logistikbranchen står foran usikre tider, mener den tyske transportminister, at et salg af den statslige speditør DB Schenker er god.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked – 4. feb.
  • Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift" – 4. feb.
  • Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet – 4. feb.
  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge