Analytiker ser ikke Mærsk-allianceophør som den helt store overraskelse

Det kommer ikke bag på senioranalytiker, at Mærsk og MSC har truffet beslutning om at afslutte samarbejde. 
Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARIKETWIRE

Mærsk og MSC’s beslutning om at afslutte samarbejdet 2M-alliancen fra januar 2025 kommer ikke som den helt store overraskelse.

Det udtaler senioranalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank til MarketWire.

Han henviser blandt andet til, at aftalen var indgået i 2015 med en minimumsløbetid på 10 år med en opsigelsesperiode på 2 år, samt at der var rygter i markedet om, at de store alliancer skulle genforhandles.

Rygter om en opsplitning af alliancen har floreret i noget tid, pointerer senioranalytikeren med henvisning til ændrede forsyningskæder efter corona samt ændrede strategier hos de to rederier.

De to selskaber i alliancen har ifølge Mikkel Emil Jensen bevæget sig i forskellig retning med hensyn til strategierne.

MSC vokser kraftigt ved bestilling af nye store skibe og satser hårdt på containerdelen, hvor rederiet bliver noget større end Mærsk de kommende år, forklarer analytikeren.

Det står i modsætning til Mærsk, som ikke bestiller nye store skibe, og er blevet et mere integreret logistikselskab med mere landbaseret transport.

”Med to forskellige strategier er der måske også behov for, at alliancen bliver ændret.”

Mærsk vil gerne have et mere dynamisk logistiksetup, og i alliancen bliver der ifølge Mikkel Emil Jensen indgået nogle kompromisser, der ødelægger fleksibiliteten en lille smule med det strategiske setup, Mærsk har.

”Der er måske ikke behov for så stringente alliancer som tidligere,” vurderer senioranalytikeren, der pointerer, at Mærsk i 2M-alliancen også har samarbejde med 40-50 andre logistikoperatører rundt omkring i verden.

Der er steder, hvor Mærsk ikke er så stærkt fysisk tilstede, og her kan rederiet have behov for mindre typer af samarbejder og ikke så store statiske alliancer som tidligere, vurderer Sydbanks senioranalytiker.

Ophøret af 2M-alliancen ses som starten på et opbrud af flere alliancer, hvilket kan give mulighed for forhandlinger om nye alliancer.

Allianceopbrud giver bekymringer for effektiv kapacitetsstyring

På børsen bliver Mærsks B-aktie sendt ned til 14.615 kr. fra 15.095 kr. forud for meddelelsen fra Mærsk, hvilket er et fald på 3,6 pct. for dagen.

Den negative modtagelse på børsen tilskrives ifølge Sydbanks senioranalytiker bekymringer for, om rederierne vil være i stand til at styre kapaciteten effektivt, men han henleder også opmærksomheden på en generelt sur markedsstemning.

Containerrederierne kom flyvende ud af coronakrisen, hvor de var meget hurtige til at fjerne en masse kapacitet meget hurtigt.

”Det var alliancerne der var årsagen til, at de kunne gøre det så effektivt,” udtaler Sydbanks analytiker.

Opbruddet af alliancerne skaber ifølge Mikkel Emil Jensen måske lidt bekymring blandt investorerne i forhold til deres evne til at styre kapaciteten effektivt.

Alliancerne vil der stadig være behov for i fremtiden, vurderer Mikkel Emil Jensen, der dog pointerer, at det vil være på en anden måde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også