Nyt brancheudspil foreslår milliardpulje til køb af grønne lastbiler

Skal der gang i den grønne omstilling af den tunge transport, er der brug for et statsligt skub. Derfor foreslår Dansk Erhverv, Volvo og Rådet for Grøn Omstilling en ny støtteordning på 2 mia. kr.
Foto: Pr / Ancotrans
Foto: Pr / Ancotrans

Danske lastbiler står for ca. 3,6 pct. af Danmarks drivhusgasudledning, og derfor er der brug for et grønt gearskifte for at udfase de dieseldrevne lastbiler.

Branchen er i gang med omstillingen, men det halter med tempoet, fordi priserne på f.eks. ellastbiler fortsat er betydeligt højere end på de dieseldrevne tunge køretøjer, og fordi der mangler den nødvendige infrastruktur.

Derfor foreslår brancheorganisationen Dansk Erhverv, lastbilproducenten Volvo samt Rådet for Grøn Omstilling nu, at der oprettes en særlig støtteordning på 2 mia. kr. til køb af el- og brintlastbiler, der skal give et skub til omstillingen.

”Vi har en enestående mulighed for hurtigt at implementere ny grøn teknologi i form af elektriske lastbiler på de danske landeveje. Det vil være en stor fordel for både klimaet og erhvervet. Men der er brug for, at samfundet investerer nu – både i el-lastbiler og den tilhørende el-infrastruktur,” lyder det fra Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, i forbindelse med udspillet, der præsenteres torsdag.

1400 ellastbiler

Ifølge udspillet vil de 2 mia. kr. kunne hjælpe med at støtte køb af op til 1400 eldrevne lastbiler, hvilket ifølge aktørerne bag udspillet i dag er den mest tilgængelige teknologi inden for grønne drivmidler.

Sammenlignet med et lignende antal diesellastbiler vil 1400 ellastbiler ifølge udspillet kunne medføre en reduktion på 369.600 ton CO2e over seks år. Det svarer til en årlig reduktion på 61.600 ton CO2e eller 3,6 pct. af branchens samlede udledninger.

De 1400 eldrevne lastbiler er således en forholdsvis lille mængde set i forhold til de 43.147 lastbiler over 3.500 kg, der i dag er indregistreret i Danmark. 

Ikke desto mindre anser aktørerne bag forslaget støtteordningen som en vigtig hjælp til at sætte gang i omstillingen, ligesom det vil gøre det danske marked mere attraktivt for virksomheder at investere i. 

I dag findes der således støttesystemer i nabolande, som er mere fordelagtige, hvorfor danske selskaber tidligere har fået indregistreret ellastbiler i disse lande frem for i Danmark.

”Vi ser, at man i Sverige og Tyskland har meget store tilskudsordninger, og det betyder, at vi mister konkurrencekraft og sakker bagud i forhold til vores nabolande, som får en hurtigere grøn omlægning af transportsektoren end os. Derfor foreslår vi nu, at man giver en politisk håndsrækning til den grønne omstilling,” lyder det fra Jesper Kronborg, branchedirektør for transport i Dansk Erhverv. 

Tysk forbillede

Udspillet lægger op til, at tilskudsordningen ikke skal være bundet op på et bestemt tidsinterval. I stedet udløber den, når alle puljens midler er brugt op. Den model har man ifølge udspilet gode erfaringer med i Tyskland.

I dag skønnes indkøbsprisen på eldrevne lastbiler ifølge Dansk Erhverv at være ca. tre gange større end for en traditionel diesellastbil. I runde tal er der tale om en merpris for en ellastbil på ca. 2 mio. kr., og her vil købere med forslaget kunne få 70 pct. i tilskud, svarende til 1,4 mio. kr.

Det er lavere end de 80 pct., der gives i Tyskland, men det vil ikke desto ifølge aktørerne gøre ellastbilen konkurrencedygtig i forhold til en traditionel, såkaldt euronorm 6 lastbil.

Finanseringen af de 2 mia. kr. skal ifølge udspillet findes i den grønne fond, som der blev indgået en bred politisk aftale om sidste sommer, og som frem mod 2040 har en samlet størrelse på 53,5 mia. kr. 

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Fonden skal bl.a. bruges til at understøtte udviklingen og udrulningen af nye grønne teknologier, der for nuværende ikke kan konkurrere på markedsvilkår. Det passer ifølge Jesper Kronborg fra Dansk Erhverv ”som fod i hose” med udfordringerne for de grønne lastbiler, hvilket ifølge ham gør det oplagt at reservere de 2 mia. kr. til den foreslåede støtteordning.

Skulle politikerne ikke være med på at hente alle pengene fra fonden, er det ifølge udspillet også muligt at finde finansiering fra oprettelsen af et nyt europæisk kvotesystem for landtransporten. 

Ifølge Jesper Kronborg fremgår det af aftalen bag kvotesystemet, at 50 pct. af merindtægterne til den danske stat fra systemet skal gå tilbage til grøn omstilling af sektoren, hvilket altså vil kunne bidrage til støtteordningen til grønne lastbiler.

Efterspørgsel hos vognmænd

Udspillet kommer, efter at Energistyrelsen for nylig annoncerede, hvem der havde fået del i en støttepulje til netop køb af grønne lastbiler. Den var på 45 mio. kr. og resulterede i støtte til køb af i alt 69 ellastbiler.

Puljen er dog blevet kritiseret for at være alt for lille, og den modtog da også ansøgninger for et langt højere beløb, end der var sat af: I alt 127 ansøgninger for samlet 83,1 mio. kr. blev det til.

Ifølge lastbilproducenten Volvo, der også står bag udspillet, er det da heller ikke viljen i branchen, som den er gal med.

”Vognmændene har vist stor interesse for elektriske lastbiler og den tilskudsordning, der lige er blevet uddelt i Danmark, hvor det også var helt tydeligt, at puljen langt fra var stor nok,” lyder det fra Joakim Nilsson, der har titel af business development manager i Volvo.

”Hvis støtten ikke bliver tilstrækkelig eller helt udebliver, så kan det ikke hænge sammen for vognmændene, og så er de nødt til at vælge de grønne løsninger fra. Det viser, at en fortsat støtteordning er nødvendig for at skabe den positive trend.”

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Det er da heller ikke første gang, at der har været efterspurgt flere støttekroner til omstillingen.

Tilbage i efteråret op til folketingsvalget foreslog den konkurrerende brancheorganisation DI Transport ny støtte til branchen for i alt 1 mia. kr. til køb af lastbiler, der kører på el, brint eller biogas. 

Læs interview om udfordringerne med den grønne omstilling af den tunge transport med topchef i transportkoncernen Frode Laursen, Thomas Corneliussen, nedenfor:

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også