DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

DSV vil afsætte et milliardbeløb til investering i grøn omstilling finansieret af en intern CO2-skat. Selskabet efterspørger samtidig politisk handling på området.
I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina

I 2050 vil DSV være CO2-neutral. 

Sådan lyder hovedambitionen i selskabets nye bæredygtighedsstrategi, hvor nogle af delmålene for CO2-reduktioner frem mod 2030 også er blevet opjusteret.

Et konkret tiltag i arbejdet med at nedbringe selskabets direkte og indirekte CO2-udledninger er, at man vil afsætte i omegnen af en mia. kr. over en fem-årig periode til investeringer i innovationsprogrammer og projekter, der skal sætte skub i ”emissionsreducerende initiativer”.

Finansieringen skal komme fra det, som driftsdirektør Jens Lund betegner som en ”intern CO2-skat”, fortæller han til MobilityWatch.

I praksis betyder det, at Air & Sea-, Road- og Solutions-divisionerne hver især vil blive pålagt at afsætte midler til grønne investeringer ud fra, hvor meget CO2 de udleder. 

Forventeligt vil der på tværs af divisionerne blive afsat omkring 200 mio. kr. om året startende fra i år.

Herefter vil et udvalg øverst i koncernen udvælge en række projekter, som pengene skal investeres i – eksempelvis elektriske trailere eller lastbiler.

Formålet med modellen er, udover at investere i grøn omstilling, at man får tænkt bæredygtighed mere ind i aktiviteterne i de enkelte divisioner, lyder det.

Kan ikke selv

I forbindelse med selskabets nye, langsigtede klimamålsætning har DSV også skruet en spids op for ambitionerne frem mod 2030.

Speditørens egne, direkte udledninger – det, der kaldes scope 1 og 2 i klimaregnskabet – skal nu reduceres med 50 pct. i 2030 sammenlignet med 2019-niveauet. Tidligere lød den målsætning på 40 pct.

Det er imidlertid selskabets scope 3, altså de indirekte udledninger, der udgør den altovervejende del af DSV’s samlede CO2-udledninger. 

Det er i dette scope, at bl.a. udledninger fra både luft-, sø- og vejtransporter bliver medregnet, idet DSV ikke ejer disse aktiver. Udledningerne herfra udgør omkring 98 pct. af selskabets udledninger i dag.

I forbindelse med selskabets nye bæredygtighedsmål har man imidlertid valgt ikke at skrue på delmålet for scope 3 i 2030. 

Her sigter DSV fortsat mod at reducere udledningerne med 30 pct. 

”Vi kan ikke løfte den her opgave selv. Derfor kan vi ikke gå ind og ændre den målsætning,” siger Jens Lund til MobilityWatch.

Han henviser til, at infrastrukturen endnu ikke er på plads til at iværksætte en større omstilling af transporterne i en grønnere retning. 

Dels er der endnu ikke kommet tilstrækkelig skala i el- og brintbaserede teknologier, mens elnettet heller ikke vil kunne producere grøn strøm til at kunne håndtere en større omstilling til grønnere teknologier, mener han.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Her savner DSV-direktøren at se reelle ændringer fra politisk hold.

”Der mangler politisk handling,” siger han. 

”Der er masser af vilje og gode idéer, men det er ligesom, når vi laver workshops og sidder og snakker med hinanden. Det er jo alle tiders at lave powerpoints og sidde og snakke - men når jeg går ned i bogholderiet, så kommer der ikke ret meget ud af det.”

Jens Lund opfordrer bl.a. til, at processen omkring opsætning af vindmøller og andre ting, der kan producere grøn strøm, skal ske hurtigere end i dag, ligesom han også efterspørger en større investeringsvilje fra politisk side.

DSV oplyser til MobilityWatch, at selskabet ikke vil pålægge kunderne et ekstra gebyr for at finansiere den interne CO2-skat. Det vil ifølge selskabet i stedet tages fra indtjeningen.

I 2022 udledte DSV 15,9 mio. ton CO2. Det er mere end en fordobling i forhold til i 2018, hvor selskabet i mellemtiden dog både har opkøbet schweiziske Panalpina og kuwaitiske GIL.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også