Analytiker ser ikke Mærsk skuffe med udmeldte forventninger

”Markedet havde ventet en prognose til den konservative side,” lyder det fra analytiker ovenpå Mærsks årsregnskab.
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

A.P. Møller-Mærsk venter et markant lavere resultat i 2023, når man sammenligner med det seneste år, der har givet et historisk højt overskud.

Det afspejler sig også i den netop udmeldte prognose for året, der tyder på, at opturen løjer af.

Det er dog langt hen ad vejen ventet i markedet, vurderer Ricky Rasmussen, analytiker i Nykredit.

”Markedet havde ventet en prognose til den konservative side. Spørgsmålet er så, hvor meget man vil tro på, at man kommer derned,” siger han.

Mærsk venter i 2023 et driftsresultat målt på EBITDA i niveauet 8-11 mia. dollar. Det skal ses i forhold til konsensus om 11,7 mia. dollar, viser estimater fra Bloomberg.

Til sammenligningen endte driften på 36,8 mia. dollar i det seneste år.

”Jeg kan ikke huske, hvornår Mærsk sidst er kommet med en nedjustering, så vi er nok der, hvor vi har forventet. Om den så hedder 9-12 mia. dollar eller 8-11 mia. dollar. Den kunne måske godt ligge lidt højere, og man går ind i et historisk usikkert år, men min vurdering er, at man ikke kommer til at skuffe med den guidance, man har lagt ud nu,” siger han videre.

Han hæfter sig i regnskabet særligt ved den mængde af lange kontrakter, som Mærsk fortsat har tegnet med kunderne. Andelen ventes at være på 65 pct. i 2023, som skal ses i forhold til 75 pct. tidligere.

”Det er meget højt,” konstaterer Ricky Rasmussen.

Over for Børsen vurderer Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, at aktien kan komme til at dykke.

”Aktien kommer til at lide under det. Estimaterne for 2023 skal ret væsentligt ned, og det kommer til at afspejle sig i en faldende aktiekurs,” siger han til mediet.

”Det er væsentligt under det, der var forventet. Det er et udtryk for den situation, der er gældende i øjeblikket med kraftigt fald i fragtrater, kraftigt fald i efterspørgslen og pres fra fyldte lagre, som skal tømmes først. Og presset er hårdere end forventet.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også