Analytiker ser ikke Mærsk skuffe med udmeldte forventninger
![Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14980910/kvncns/ALTERNATES/schema-16_9/20200204-134817-2-6706x4471ma.jpg)
A.P. Møller-Mærsk venter et markant lavere resultat i 2023, når man sammenligner med det seneste år, der har givet et historisk højt overskud.
Det afspejler sig også i den netop udmeldte prognose for året, der tyder på, at opturen løjer af.
Det er dog langt hen ad vejen ventet i markedet, vurderer Ricky Rasmussen, analytiker i Nykredit.
”Markedet havde ventet en prognose til den konservative side. Spørgsmålet er så, hvor meget man vil tro på, at man kommer derned,” siger han.
Mærsk venter i 2023 et driftsresultat målt på EBITDA i niveauet 8-11 mia. dollar. Det skal ses i forhold til konsensus om 11,7 mia. dollar, viser estimater fra Bloomberg.
Til sammenligningen endte driften på 36,8 mia. dollar i det seneste år.
”Jeg kan ikke huske, hvornår Mærsk sidst er kommet med en nedjustering, så vi er nok der, hvor vi har forventet. Om den så hedder 9-12 mia. dollar eller 8-11 mia. dollar. Den kunne måske godt ligge lidt højere, og man går ind i et historisk usikkert år, men min vurdering er, at man ikke kommer til at skuffe med den guidance, man har lagt ud nu,” siger han videre.
Han hæfter sig i regnskabet særligt ved den mængde af lange kontrakter, som Mærsk fortsat har tegnet med kunderne. Andelen ventes at være på 65 pct. i 2023, som skal ses i forhold til 75 pct. tidligere.
”Det er meget højt,” konstaterer Ricky Rasmussen.
Over for Børsen vurderer Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, at aktien kan komme til at dykke.
”Aktien kommer til at lide under det. Estimaterne for 2023 skal ret væsentligt ned, og det kommer til at afspejle sig i en faldende aktiekurs,” siger han til mediet.
”Det er væsentligt under det, der var forventet. Det er et udtryk for den situation, der er gældende i øjeblikket med kraftigt fald i fragtrater, kraftigt fald i efterspørgslen og pres fra fyldte lagre, som skal tømmes først. Og presset er hårdere end forventet.”
Relaterede artikler
Mærsks logistikdivision tynget af lavere marginer
For abonnenter