Containerfragt til USA skifter fra Kina til andre lande i Asien

Såkaldt ”friendshoring” bliver fortsat mere udtalt, viser analyse fra Xeneta, som ser kraftig vækst i eksport til USA fra bl.a. Vietnam, mens import fra Kina ser lavere fremgang.

Geopolitiske spændinger, pandemi og konflikter er med til at ændre på de globale handelsmønstre. Det skriver analysehuset Xeneta. 

”Som resultat ser vi flere tegn på friendshoring, hvor investeringer, produktionsled og -faciliteter bliver flyttet til lande, som bliver anset for at være mere ”venlige” og deler de samme værdier og geopolitiske synspunkter,” siger Emily Stausbøl, markedsanalytiker hos Xeneta, i en meddelelse.

Der er tale om en gradvis proces, men der er allerede sket signifikante ændringer i containerfragten og de globale søhandelsruter, viser data fra Xeneta.

De seneste fem år er containerfragten fra fjernøsten til USA vokset med 26 pct. Dog er der kun sket en vækst på 7 pct. i eksporten fra Kina.

Imens er Vietnams containereksport vokset med 156 pct. i perioden mellem 2017 og 2022. 

Samme tendens kan ses i Kinas andel af den samlede amerikanske import. 

I 2022 kom 56 pct. af al containerimport i USA fra Kina, hvilket er et fald på ti procentpoint fra 2017. Samtidig har Vietnam næsten fordoblet sin andel fra seks til 11 pct. 

Der er ifølge analytikeren formentlig kun tale om begyndelsen på en større tendens. 

”Det tager tid at bygge nye produktionsbaser og lave nye investeringer i havneinfrastruktur, som vi ser i fx Vietnam, Cambodia og Singapore, så effekten af investeringerne i dag vil ikke komme til udtryk før i morgen. Det tyder derfor på, at de skiftende handelsmønstre, vi ser nu, kan være begyndelsen på en langt større omstilling,” vurderer Emily Stausbøl.

Hun peger på, at udviklingen fremadrettet i høj grad vil afhænge af, hvordan de stigende spændinger mellem Kina og Taiwan udvikler sig.

Indtil videre har Europa modsat USA holdt fast i sin andel af import fra Kina, men en større konflikt kunne ændre på det, lyder det.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også