Regerings begræsninger på lange dyretransporter vil kun ramme brøkdel af grise

Restriktioner på transporttid skal kun gælde slagtedyr, viser myndigheds-opgørelse, som medie har set.
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix

Kun en brøkdel af de danske grise, der i dag køres over grænserne med dyretransporter, vil få en maksimal transporttid, hvis regeringens forslag til begrænsninger bliver gennemført.

Det skriver Altinget, der har fået akindsigt i en opgørelse fra Fødevarestyrelsen.

Helt konkret vil forbuddet mod transporter over 8 timer ifølge forslaget ramme omkring 50.000 dyr ud af de 11 mio. danske grise, der blev kørt ud af landet. Det svarer til en andel på 0,46 procent. Det skyldes, at forslaget kun skal medføre maksimale transporttider for de grise, der køres direkte til slagtning.

”Hvis man mener, at lange transporter er dårlig dyrevelfærd, hvorfor så forbyde dem for en dyregruppe, som stort set ikke bliver udsat for lange dyretransporter? Det giver ikke ret meget mening,” kritiserer Ditte Erichsen, dyrlæge og projektleder for dyretransportområdet i Dyrenes Beskyttelse.

Dyrevelfærdsordfører Carl Valentin (SF) kalder forslaget for ”pinligt”.

EU-kommissionen har lagt op til en revision af netop dyrevelfærdslovgivningen i slutningen af i år.

Sidste sommer hilste daværende fødevareminister Rasmus Prehn (S) en revision velkommen:

”Bedre dyrevelfærd under transport er en topprioritet. EU’s nuværende dyrevelfærdslovgivning er forældet, og jeg er derfor glad for, at Kommissionen har lovet en revision inden udgangen af 2023. Forhåbentlig vil dette holdningspapir give Kommissionen stof til eftertanke,” lyder det fra Rasmus Prehn (S) i en pressemeddelelse fra fødevareministeriet

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også