Investering fra Mærsk skal sende danske brændstofiværksættere ud over rampen

Kvasir Technologies, der udvikler bæredygtigt brændstof til skibe og fly, skal med en pose penge fra bl.a. Mærsk opføre et demoanlæg.
Anders B. Kristoffersen (tv.) og Joachim B. Nielsen (th.) har stiftet brændstofselskabet Kvasir Technologies, som nu får bl.a. Mærsk med som investor. | Foto: PR / Kvasir Technologies / Emil Frej Hansen
Anders B. Kristoffersen (tv.) og Joachim B. Nielsen (th.) har stiftet brændstofselskabet Kvasir Technologies, som nu får bl.a. Mærsk med som investor. | Foto: PR / Kvasir Technologies / Emil Frej Hansen

Danske Kvasir Technologies har udviklet en ny metode til at producere CO2-neutralt biobrændstof til i første omgang skibe og på sigt til fly. 

Nu har startuppen landet en investering på 2,15 mio. euro, svarende til omkring 16 mio. kr., der står til at spille en vigtig rolle i selskabets videre udvikling på et marked, der er i voldsom vækst.

Investeringen er omtrent ligeligt fordelt mellem investeringsarmen hos A.P. Møller-Mærsk, Mærsk Growth, og den såkaldte impact-venturefond VÅR Ventures.

Joachim B. Nielsen, medstifter og adm. direktør hos Kvasir Technologies, ser investeringen som et stort skulderklap og en bekræftelse af tilliden til selskabets teknologi, hvor man gennem en termisk proces konverterer ikke-spiselig affaldsbaseret biomasse, eksempelvis halm, til en fuldgyldig erstatning for fossilt brændstof.

”Det er en kæmpe validering af den forskning helt tilbage i starten, hvor man har stået helt alene med kittel på,” siger Joachim B. Nielsen til MobilityWatch.

Spinout fra DTU

Nyheden om investeringen i selskabet kommer på et tidspunkt, hvor både shipping- og flysektoren tørster efter mere bæredygtigt brændstof for at kunne opfylde både statslige og egne klimamål. 

Hos Mærsk Growth fortæller Lasse Truels Köhler, der har titel af senior associate, at adgangen til grønne brændstoffer vil spille en afgørende rolle hos A.P. Møller-Mærsk, som derfor arbejder på at støtte ”innovative teknologivirksomheder på vejen mod kommerciel skala.” 

”Kvasir er et godt eksempel, og vi er glade for at være med på rejsen”, siger Köhler, som med investeringen træder ind i bestyrelsen hos Kvasir Technologies.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Mens Anders B. Kristoffersen (tv.) har en baggrund i shippingindustrien, har Joachim B. Nielsen (th.) en forskningsbaggrund. | Foto: PR / Kvasir Technologies / Emil Frej Hansen
Mens Anders B. Kristoffersen (tv.) har en baggrund i shippingindustrien, har Joachim B. Nielsen (th.) en forskningsbaggrund. | Foto: PR / Kvasir Technologies / Emil Frej Hansen

Kvasir Technologies er stiftet i 2018 som et såkaldt spinout-selskab fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), hvor Joachim B. Nielsen arbejdede som forsker.

Startskuddet til oprettelsen af selskabet kom, da Joachim B. Nielsen gennem sit arbejde på DTU mødte Anders B. Kristoffersen, der har en baggrund i shippingindustrien.

Sammen stiftede de selskabet, som siden er vokset lige så stille, forklarer Joachim B. Nielsen.

”Men sidste år tog det rigtig fart. Vi har fået en helt masse penge ind gennem diverse bevillinger, og nu er det lukket af med denne her kapitalrejsning med Mærsk og VÅR Ventures,” siger han.

I løbet af det seneste års tid har selskabet således rejst omkring 7 mio. euro, svarende til mere end 50 mio. kr., men de to stiftere sidder fortsat på aktiemajoriteten.

Stort potentiale for både skibe og fly

Med investeringen fra Mærsk og VÅR vil Kvasir opføre sit første demonstrationsanlæg. Det kommer til at ligge i Fredericia og får en daglig produktionskapacitet på 2000 liter brændstof.

”Det får vi bygget med de penge, vi har nu. Det vil så gøre os i stand til at projektere og planlægge et anlæg, der måske er 100 gange større,” siger Anders B. Kristoffersen.

På sigt er det dog ikke strategien, at Kvasir Technologies skal bygge en masse anlæg i eget navn.

I stedet satser selskabet på mod betaling at stille teknologien til rådighed for energi- og olieselskaber samt andre, der vil bygge anlæggene.

Og stifterne er begge fortrøstningsfulde i forhold til at få udrullet teknologien gennem større selskaber. 

”Når vi har slutbrugerne, altså rederierne, som gerne vil have produktet, så er vi ret trygge ved, at der er nogen, der gerne vil finansiere driften,” siger Anders B. Kristoffersen, der henviser til, at Kvasir Technologies i dag har samarbejde med bl.a. rederierne Norden og Mærsk Line.

Han bliver suppleret af sin medstifter.

”Potentialet er udelukkende begrænset af den mængde råvarer, der kan tages ind. Og nu er det så heldigt, at vi kan tage biomasse ind, der er tilgængeligt i meget store mængder,” siger Joachim B. Nielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også