DSV-chef: Potentielle opkøbsmål bliver forhåbentligt billigere

”Sælger har måske haft lidt for store prisforventninger,” lyder det fra DSV’s driftsdirektør Jens Lund.
DSV’s driftsdirektør Jens Lund | Foto: Dsv
DSV’s driftsdirektør Jens Lund | Foto: Dsv
AF MARKETWIRE

DSV fastholder sin opkøbsstrategi med håb om, at en normalisering af indtjeningen hos de potentielle opkøbsmål også vil reducere priserne.

Det fortæller DSV’s driftsdirektør Jens Lund til MarketWire efter transport- og logistikselskabets regnskab for første kvartal 2023.

DSV er de seneste år vokset kraftigt ved en række store opkøb af blandt andet amerikanske UTI, schweiziske Panalpina og senest kuwaitiske GIL, der alle primært har været drevet af ønsket om at øge aktiviteterne inden for luft- og søforretningen.

Transportselskaber havde over en bred kam solid medvind under pandemien, hvor transportmængderne blev forøget voldsomt, da alle sad derhjemme og ikke kunne bruge penge på forlystelser.

Yderligere var flere transportsektorer også hjulpet af forstyrrelser i forsyningskæderne, hvilket var med til at drive en overnormal indtjeningsudvikling.

Lige nu normaliserer tingene sig, fortæller Jens Lund, der pointerer, at markedet har været overophedet.

”Sælger har måske haft lidt for store prisforventninger. Men det kan være, at når indtjeningen normaliseres og reduceres betydeligt, så kan det jo være, at priserne kommer ned igen,” siger en forhåbningsfuld driftsdirektør.

Jens Lund forklarer, at DSV gerne vil købe en indtjening, der er der hele tiden.

Når det potentielle opkøbsmål lige pludselig tjener dobbelt så meget, så vil ejeren gerne have dobbelt så meget for virksomheden.

”Så ved vi godt alle sammen, at den bliver nok ikke ved med at tjene det samme. Så er det lidt dumt at betale den høje multipel for den virksomhed,” forklarer driftsdirektøren, der fortsætter:

”Vi vil gerne have, at der er en sammenhæng mellem det, vi betaler, og det vi får.”

Han forklarer, at han svigter DSV’s aktionærer, hvis han og ledelsen ikke er sikre på, at der er værdi i opkøbet.

”Så er det jo i realiteten deres penge, vi giver til en anden. Nogle aktionærer har det med at blive sure, hvis man gør det. Det kan jeg godt forstå,” udtaler Jens Lund.

DSV skal ifølge driftschefen sørge for, at selskabets tilgang er realistisk, mens samtidig skal der også skabets fremdrift, da det efterspørges af aktionærerne.

”Det er ikke sådan, at vi bare kan sidde på hænderne og gå hjem klokken to, for vi kan ikke købe noget lige nu. Sådan virker det jo ikke. Du vil jo have fremdrift hvert eneste år,” pointerer Jens Lund, der fortsætter:

”Hvis vi ikke skaber det, så gør vores kollegaer jo. Så står vi jo stille. Det er et spil, hvor der aldrig er fred. Hvis du kan lide det, så er det jo fint.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også