Transportaktier risikerer modvind oven på mat prognose fra Fedex

”Regnskabet kan godt være et signal om, at særligt økonomien i USA er lidt svagere end først antaget,” vurderer Sydbank-analytiker.
"Nogle gange kan man godt bruge Fedex som et pejlemærke for økonomien," siger Mikkel Emil Jensen, analytiker hos Sydbank. | Foto: Justin Sullivan/AFP/Ritzau Scanpix
"Nogle gange kan man godt bruge Fedex som et pejlemærke for økonomien," siger Mikkel Emil Jensen, analytiker hos Sydbank. | Foto: Justin Sullivan/AFP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Regnskabet fra den amerikanske pakkekæmpe Fedex tegner et halvmat billede af aktiviteten i den amerikanske økonomi og kan medvirke til, at transportsektoren, herunder DSV og A.P. Møller-Mærsk, er bagud på point fra åbningen onsdag.

Det vurderer Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, oven på Fedex’ svage prognose for 2023/24 tirsdag aften.

Han understreger dog, at man skal passe på med lægge for meget i Fedex’ udfordringer, når det kommer til DSV og Mærsk.

Det skyldes, at Fedex langt fra er helt sammenlignelig med de to danske transportgiganter.

”Jeg vil ikke mene, at man skal være nervøs for, at DSV skal ud og nedjustere eller lignende, ganske enkelt fordi de har fokus på forskellige forretningsområder.”

”Men nogle gange kan man godt bruge Fedex som et pejlemærke for økonomien. Så regnskabet kan godt være et signal om, at særligt økonomien i USA er lidt svagere end først antaget,” siger Mikkel Emil Jensen.

Selv faldt Fedex lidt over 3 pct. i eftermarkedet sent tirsdag aften dansk tid.

Pakkekæmpen regner med en justeret indtjening per aktie i regnskabsåret 2023/24 på 16,50-18,50 dollar, altså med et midtpunkt i 17,50 dollar, mens forventningen på Wall Street blandt analytikerne ifølge Bloomberg News var sat i 18,31 dollar.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Desuden ses omsætningen udvikle sig fladt eller med en vækst i den lave ende af de encifrede procentsatser. Det skal sammenlignes med et bud i markedet om et salg i det nye regnskabsår på 91,12 mia. dollar, hvilket vil svare til et plus på 1 pct. i forhold til udviklingen i 2022/23, hvor omsætningen landede på 90,2 mia. dollar.

Tilbagegangen på top- såvel som bundlinje skyldes først og fremmest en tilbagegang i e-handel hos Fedex ’ kunder.

”Fedex er et noget andet type fragtselskab end DSV og også Mærsk, men der kan være nogle signaler i forhold til væksten og økonomien, som er negative, og derfor kan de i den kontekst godt smitte af på kurserne. Så jeg vil tro, at sektoren godt kan opleve lidt modvind i dag,” siger Mikkel Emil Jensen.

DSV lukkede tirsdag 0,2 pct. lavere i 1352 kr., mens Mærsks B-aktie faldt 1,3 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også