Familien Frederiksen har scoret milliardbeløb på transportkoncern

Ejerne af HCS har flyttet formuer fra renovations- og transportkoncernen til sine private selskaber. I år sættes der trumf på med en udbyttebetaling på over 600 mio. kr. 
Der er således blevet trukket 1,4 mia. kr. ud af det familieejede selskab i løbet af de sidste ti år. | Foto: Jan Dagø
Der er således blevet trukket 1,4 mia. kr. ud af det familieejede selskab i løbet af de sidste ti år. | Foto: Jan Dagø
AF NICOLAI RAASTRUP OG ANJA HAUGE

Brødreparret Mads og Jacob Frederiksen og deres far Hans Frederiksen har tjent særdeles godt på at eje transportkoncernen HCS, der er specialiseret i transport, renovation og genbrug.

Det viser en gennemgang af selskabets udbyttebetalinger, som CleantechWatch og MobilityWatch har foretaget.

Opgørelsen viser, at familien har trukket intet mindre end 1,4 mia. kr. ud til deres egne personlige selskaber i løbet af de sidste ti år. Med i det regnestykke er et ekstra stort udbytte på over 600 mio. kr., som der er planer om at trække ud efter 2022-regnskabet.

Steen Hildebrandt, professor emeritus i organisations- og ledelsesteori på Aarhus Universitet, peger på, at når ejerne trækker penge ud af virksomheden, kan det skyldes, at de vil investere i andre brancher. Men det kan også være et signal om usikkerhed blandt ejerne.

”Det kan være, de simpelthen ikke vil løbe den risiko, der er forbundet med at være i den branche i de tider, vi er i. Og derfor hiver de pengene ud,” siger Steen Hildebrandt.

”Ingen kommentar,” siger Mads Frederiksen, som også er HCS’ adm. direktør, til MobilityWatch og CleantechWatch.

Han vil derfor ikke svare på spørgsmål om, hvorfor der er betalt så meget i udbytte over de sidste ti år, og hvorfor man ikke lader pengene stå i driftsselskabet, så man kan bruge pengene på at udvikle virksomheden.

Han pointerer i stedet, at ledelsen har fortalt, hvad den ønsker at oplyse i regnskabets ledelsesberetning, og at udbytterne kan læses ud af regnskaberne.

Ukendt rigmandsfamilie

Familien Frederiksen er dog heller ikke en familie, der er kendt for at være åbne over for pressen. Økonomisk Ugebrev beskriver familien som en ukendt rigmandsfamilie, der ønsker at holde sig tilbage fra offentligheden.

Ifølge HCS’ hjemmeside kom transportkoncernen på Hans Frederiksens hænder tilbage i 1990, hvor han overtog efter sin ældre bror Jens Frederiksen. 

Dermed blev Hans Frederiksen eneaktionær i selskabet indtil 1995, hvor Hans Frederikens’ to sønner trådte ind i selskabet, hvor de hver fik en ejerandel på 33 pct.

Ifølge CVR-registret var Hans Frederiksen officielt ude af HCS’ ejerkreds i 2019, men fortsatte som bestyrelsesformand.

Hans Frederiksen og hans to sønner var i 2022 listet som nr. 45 på Økonomisk Ugebrevs liste over Danmarks 100 rigeste. Her var deres samlede formue opgjort til 4,5 mia. kr. 

Mads og Jacob Frederiksen, som i dag er ejere af HCS, har hver især i hvert af deres private selskaber en formue på knap en milliard.

HCS’ netop offentliggjorte årsregnskab afslører, at transport- og renovationskoncernen for første gang er kommet over 2 mia. kr. i omsætning og tjente 126 mio. kr. på bundlinjen. 

Regnskabet viser også, at HCS Transport & Spedition trods de store udbetalinger til ejerfamilien har stærke, finansielle nøgletal med en egenkapital på over halvdelen af balancen og en høj likviditetsgrad. 

Tømmer egenkapital

Nye regnskaber viser, at Mads og Jacob Frederiksen i år har planer om at flytte et usædvanligt højt beløb, 625 mio. kr. , fra familiens holdingsselskab til de private selskaber. 

Udbyttebetalingen, der er mere end fem gange højere end de udbytter, brødrene har trukket ud i de seneste år, vil tømme holding-selskabets pengekasse.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Professor emeritus Steen Hildebrandt understreger, at der ikke behøver være noget odiøst i at have store udbyttebetalinger.

”Det kan være, de køber virksomheder i en anden branche, hvor de har behov for pengene. Hvis det er tilfældet, behøver det ikke være udtryk for, at de er bange for transportvirksomheden, men at de simpelthen investerer i andre brancher eller områder,” siger han.

At de overskydende penge trækkes ud af selskabet, kan også være et udtryk for, at ejerne selv vil have kontrol over pengene. På den måde kan ejerne selv bestemme, hvorvidt de vil skyde penge ind igen i tilfælde af en krisesituation, påpeger Steen Hildebrandt.

(Artiklen fortsætter under billedet)

HCS er ejet af brødrene Mads og Jacob Frederiksen. Deres far, Hans Frederiksen, sad i ejerkredsen frem til 2019. I dag er han bestyrelsesformand for selskabet. | Foto: Julie Søgaard/watch Medier
HCS er ejet af brødrene Mads og Jacob Frederiksen. Deres far, Hans Frederiksen, sad i ejerkredsen frem til 2019. I dag er han bestyrelsesformand for selskabet. | Foto: Julie Søgaard/watch Medier

Tror du, det er noget, leverandørerne til virksomheden lægger mærke til – om ejerne lader pengene stå eller trækker dem ud?

”Ja, det tror jeg i meget høj grad, det er. Det er et klart signal om, at det så er leverandørerne, der sidder med en større risiko. Så de leverandører, der måtte være, vil helt klart se på virksomhedens soliditet og egenkapital,” siger Steen Hildebrandt.

”Det vil sende signaler til omgivelserne om, at ejerne er usikre eller ikke tør, eller at ejerne skal bruge pengene til andre investeringer.”

Steen Hildebrandt peger på, at et af de traditionelle argumenter for at lade overskud blive i virksomheden er, at man vil gøre virksomheden finansielt stærkere. På den måde måde er virksomheden mere sikker i tilfælde af tilbageslag og er bedre i stand til at vokse via opkøb eller investeringer i egen vækst.

Mads Frederiksen har dog som tidligere nævnt ikke ønsket at kommentere, hvorfor ejerne trækker så store udbytter ud.

MobilityWatch og CleantechWatch har desuden forsøgt at få en kommentar fra medejer Jacob Frederiksen og bestyrelsesformand Hans Frederiksen, men er i den forbindelse blevet henvist tilbage til medejer og direktør Mads Frederiksen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også