DFDS ser først opkøb af tyrkisk logistikselskab blive en realitet i 2024

Forhåndsgodkendelsen fra de tyrkiske konkurrencemyndigheder trækker ud i DFDS’ planer om at opkøbe Ekol Logistics.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Det har trukket ud med en forhåndsgodkendelse fra de tyrkiske konkurrencemyndigheder, og det kommer til at trække yderligere ud, før DFDS kan annoncere nyt om sit mulige køb af den tyrkiske transportkoncern Ekol Logistics’ internationale vejtransportaktiviteter.

Det fortæller adm. direktør Torben Carlsen til MarketWire.

Forhåndsgodkendelsen fra de tyrkiske konkurrencemyndigheder kom i slutningen af juli i år. Det var over ni måneder, efter at DFDS første gang annoncerede sine overvejelser om transaktionen.

”Det har taget lang tid at få godkendelsen, og i den tid er der selvfølgelig sket en masse ting i verden og i Tyrkiet. Det betyder, at vi nu igen er i gået gang med at gå lidt mere i detaljediskussioner med ejerne af Ekol. Så der er ikke udsigt til, at der sker noget i tredje kvartal, og vi skal vel også hen i starten af 2024, før der er udsigt til en transaktion,” siger Torben Carlsen.

Lykkes opkøbet, er der tale om en ganske stor virksomheder, da Ekols internationale aktiviteter sidste år omsatte for 4 mia. kr.

Det er samtidig DFDS’ største kunde i den tyrkiske færgeforretning, og også den største eksportør i landet.

”Så det vil betyde, at vi får en stor dækning på den internationale transport mellem Tyrkiet og Europa.”

”Det kommer dermed til at minde om nogle af de setups, vi har også på Nordsøen, hvor vi jo også har en ret stor logistikforretning eksempelvis i Sverige, Danmark og Holland med ruter til Storbritannien og mellem Sverige og kontinentet,” siger Torben Carlsen.

Tyrkiet ramt af jordskælv og præsidentvalg

Forretningsmæssigt har DFDS i år måttet se volumenvæksten i Tyrkiet klinge af, så transportkoncernen kun ligger nogenlunde på niveau med sidste år, hvor volumerne modsat steg over 10 pct.

Det skyldes ifølge Torben Carlsen i første omgang jordskælvet i Tyrkiet og sidenhen, at markedet har forholdt sig afventende og undladt større økonomiske beslutninger op til præsidentvalget.

Efter genvalget af Recep Tayyip Erdogan i slutningen af maj er den usikkerhed taget ud, mens der er justeret på den økonomiske politik, da en ny centralbankdirektør har mere end fordoblet renten fra 8,5 pct. til 17,5 pct. for at få bugt med den voldsomme inflation.

”Det betyder i første omgang lidt mindre forbrug i Tyrkiet, som rammer vores volumener. På lang sigt tror vi dog, at det er rigtigt sundt for den tyrkiske økonomi. Så det er ikke noget, vi græder over. Men derudover er man også påvirket af, at den tyske økonomi og de omkringliggende europæiske økonomier er gået lidt i stå. Så derfor ser man relativt flade volumener fra Tyrkiet, og det tror vi vil fortsætte resten af året,” siger Torben Carlsen.

Isoleret i andet kvartal faldt DFDS’ fragt på Middelhavet til 1,375 mio. lanemeters fra 1,426 mio. lanemeters. Justeret for ruteændringer var der tale om et fald på 2 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også