Thermo-Transits nye direktør vil have et tættere forhold til ejeren

Ny topchef ser blandt andet muligheder inden for fælles indkøb.
Thermo-Transits hovedkompetence er fragt af fisk. | Foto: Thermo-transit / Pr
Thermo-Transits hovedkompetence er fragt af fisk. | Foto: Thermo-transit / Pr

Hos køletransportøren Thermo-Transit i Padborg skal man blive bedre til at trække på sin litauiske ejer i form af transportselskabet Girteka, som omsætter for milliarder af euro om året.

Det mener Thermo-Transits nye direktør, Jesper Skjødeberg, som for nylig overtog topposten hos køletransportøren, der sidste år omsatte for 748 mio. kr.

”Vi har sådan en stor, finansiel stærk ejer i ryggen, som vi burde udnytte meget mere, end vi gør i dag,” siger Jesper Skjødeberg, som ser et tættere forhold til Girteka som en af de største udfordringer for Thermo-Transit lige nu.

Han er dog bevidst om, at det er to forskellige opgaver i markedet, som Thermo-Transit og Girteka løser. 

Hvor Girteka fortrinsvis fokuserer på at fragte hele læs fra A til B, fragter Thermo-Transit fisk fra Nordeuropa til Sydeuropa og frugt og grønt den anden vej. Der er altså tale om tidskritiske og temperaturfølsomme varer, som kræver en ret specifik håndtering.

Fælles indkøb

Jesper Skjødeberg tiltrådte posten i Thermo-Transit i september fra Jesper Sode, som både dengang og i dag står i spidsen for Girtekas nordiske afdeling. 

Jesper Skjødeberg er kommet ind i selskabet på et tidspunkt, hvor der i høj grad er brug for, at der bliver skabt ro og skabt et fælles fodslag, fortæller han.

Den senere tid har nemlig været præget af uro i selskabet med større udskiftninger i ledelsen og en del medarbejdere, som er rejst. 

Læs mere her: ”Vilde år i Baltikum” har formet Thermo-Transits nye topchef – nu skal han skabe ro hos køletransportøren

Den nye topchef betegner det dermed som den største udfordring for Thermo-Transit lige nu at få sikret, at selskabet bliver én enhed, forklarer direktøren. Den opgave gælder også i forhold til Girteka.

”Det handler om, at vi er én enhed på matriklen og én enhed over mod Girteka, så vi virkelig får det her til at spille,” siger han.

Han forklarer, at selvom Girteka og Thermo-Transit løser forskellige opgaver, er der hos begge tale om læs, der bliver indsamlet og håndteret via terminaler. 

Derudover ser han særligt, at der kunne være en fordel i et tættere samarbejde med Girteka, når det kommer til indkøb. 

Girteka køber nemlig 3-4000 lastbiler om året. Samtidig køber Thermo-Transit selv sin bilpark ind.

Her forestiller Jesper Skjødeberg sig, at der vil kunne være penge at spare, hvis man lagde indkøb sammen.

”Det er ikke sikkert, vi kan, men det er noget af det, vi skal til at kigge på,” siger direktøren.

Læs mere her: Køletransportør med ekspertise i fisk åbner for sats på nye områder

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også