EU vil droppe containerrederiernes mulighed for at dele plads på skibe

Udmeldingen fra EU-Kommissionen rammer Mærsk-aktien hårdt.
Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

EU vil ikke forlænge de store containerrederiers muligheder for at dele kapacitet ombord på hinandens skibe.

Det fremgår af en meddelelse fra EU-Kommissionen.

I praksis betyder det, at det kan blive svært for rederierne at opretholde deres alliancer, der gør det muligt for rederierne at sejle med hinandens containere.

Der er tale om en særregel, der har undtaget rederierne fra at være underlagt de europæiske konkurrenceregler, men som EU nu lægger op til at droppe i sin nuværende form.

Aftalen står til at udløbe 25. april 2024.

”Europa-Kommissionen har besluttet ikke at forlænge EU’s retlige ramme, som fritager linjerederikonsortier fra EU’s kartelregler (gruppefritagelsesforordningen for konsortier). Kommissionen har konkluderet, at gruppefritagelsesforordningen ikke længere fremmer konkurrencen i skibsfartssektoren, og den vil derfor lade forordningen udløbe den 25. april 2024,” lyder det i meddelelsen.

Beslutningen går hårdt ud over Mærsk-aktierne, hvor B-aktien midt på dagen falder 3,6 pct. til 12.750 kr. efter at have ligget i plus i formiddagstimerne. Tyske Hapag-Lloyd falder samtidig 2,6 pct. til 173,30 euro.

Afgørelsen følger en revisionsproces, der blev indledt tilbage i august sidste år. Målet med revisionen var at klarlægge, hvordan ordningen har fungeret siden 2020.

”Gruppefritagelsesforordningen giver linjerederier mulighed for på visse betingelser at indgå samarbejdsaftaler om fælles linjeskibsfart, også kaldet ”konsortier”,” skriver EU.

Mærsk har over den seneste årrække indgået i alliancen 2M, hvor den anden part er schweizisk-italienske MSC, der er verdens største containerrederi. Det samarbejde stod dog allerede til at udløbe.

Den næststørste alliance er Ocean Alliance med CMA CGM, OOCL, Cosco og Evergreen.

Til sidst kan nævnes The Alliance, der indebærer rederierne Hapag-Lloyd, ONE, HMM og Yang Ming.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også