Analytiker om DSV-regnskab: Omkostningskontrol trækker op

Sydbanks senioranalytiker bider især mærke i, at omkostningerne i DSV er faldet.
Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup
af marketwire

Der har været færre varer at flytte og mindre omsætning at hente for DSV i det seneste kvartal, men stærk omkostningskontrol betyder alligevel, at det danske logistikselskab lander nogenlunde inden for skiven.

Det vidner om en stærk forretningsmodel og evne til at tilpasse sig svære perioder, vurderer Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank, oven på det netop offentliggjorte regnskab for tredje kvartal.

”Jeg bider mærke i, at de på omkostningerne er stærke igen, og det, at de er tilpasningsdygtige, lyser også igennem her. Typisk ser man, at DSV er lynhurtige til at tilpasse sig lavere aktivitet,” siger Mikkel Emil Jensen.

”Det kan vi se her ved, at omkostningerne er faldet, hvilket bidrager til at kompensere for en lavere yield (indtjening per fragtet enhed, red) inden for særligt luftfragt,” lyder det videre.

For søfragten er den såkaldte yield omvendt landet en anelse højere end ventet.

”Så det udligner måske hinanden,” konstaterer han.

DSV’s omsætning faldt i kvartalet til 35,8 mia. kr. fra 60,6 mia. kr. året forinden. Her havde analytikerne på forhånd ventet en omsætning på 37,6 mia. kr.

Alligevel var indtjeningen før særlige poster (EBIT) på 4,4 mia. kr., som var på linje med det ventede.

Mere tilpasningsdygtige

Overordnet set hæfter han sig ved et regnskab, der er landet stort set på det ventede, men med små afvigelser.

Hvad der dog er værd at bemærke er, at selskabet har hævet bunden af sin prognose for året, og desuden annonceret et milliardsamarbejde i Saudi Arabien med stort potentiale.

”De løfter bunden af prognosen, som jeg også forventede. Det lå ikke i kortene med en opjustering, men derimod en indsnævring mod øvre ende af prognosen,” siger han.

DSV venter nu et driftsresultat (EBIT) før særlige poster på 17,5-18,5 mia. kr. i hele 2023. Tidligere var spændet 17,0-18,5 mia. kr.

”DSV er markant mere tilpasningsdygtige end mange af deres samarbejdspartnere, eksempelvis rederierne, som rammes benhårdt af ratefald. Det påvirker meget mindre hos selskaber som DSV, og det skyldes den forretningsmodel, hvor man kan opretholde sine indtjeningsmarginaler rimelig stabilt, selv når rater og voluminer falder. Så det er vidnesbyrd om stærk forretningsmodel,” forklarer Mikkel Emil Jensen.

Aktien på linje med markedet

Mikkel Emil Jensen forudser, at aktien tirsdag vil klare sig nogenlunde på linje med det generelle marked, fordi regnskabet i store træk lander som forventet med både et par positive og negative overraskelser, der kan udligne hinanden.

Her kan det nyannoncerede projekt i Saudi Arabien dog være en joker.

”Hvis der er nogen, der kan løfte sådan en opgave, er det DSV, og det er et projekt med stort potentiale, så det ser jeg investorerne tage positivt imod,” siger han.

Han noterer sig samtidig, at DSV-aktien har været inde i en svær periode med skepsis, som investorerne på den ene side kan tænkes at holde fast i, mens der også er en sandsynlighed for, at nogle vil se det som en anledning til at købe op.

Aktien steg mandag 0,1 pct. til 1117 kr., men er de seneste tre måneder faldet 24,2 pct.

Det generelle danske marked ventes tirsdag at åbne stort set uændret, hvis man bruger den tyske DAX-future, som normalt er en god indikator for det danske marked, som rettesnor.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også