Analytiker: DSV har ikke forandret sig med saudisk projekt

Tidligere mandag var en række analytikere hasteindkaldt til et møde med DSV-toppen med fokus på den kritiserede aftale om Neom-projektet i Saudi-Arabien.
Foto: Dsv
Foto: Dsv
AF MARKETWIRE

DSV er fortsat det DSV, vi kender.

Det er senioranalytiker Mikkel Emil Jensens indtryk efter at have deltaget på transport- og logistikkoncernens møde med analytikere om den omdiskuterede joint venture-aftale i Saudi-Arabien.

”Det overordnede budskab er, at DSV ikke har forandret sig,” siger Sydbanks senioranalytiker til MarketWire.

Projektet vedrørende logistikken til byprojektet Neom er af en kaliber, der er større end normalt og det er også et joint venture, men tilgangen i forhold til deres due dilligence er på linje med det, de har gjort igennem årtier, forklarer Mikkel Emil Jensen.

Da DSV selv skal investere i projektet har der været bekymringer for, at selskabets såkaldte asset light-forretningsmodel, hvor selskabet ikke selv ejer lastbiler etc., men i stedet booker transport hos transportselskaber, vil være i forandring.

”Jeg synes, at de får understreget, at der ikke er forandringer under opsejling. De har selvfølgelig behov for at investere indledningsvist,” siger Mikkel Emil Jensen, der pointerer, at det kan tage lidt af evnen til at lave aktietilbagekøb.

Uændret asset light

Det danske transport- og logistikselskab skal også ud og chartre tørlastskibe, hvor der er behov for nogle længere låneperiode på tre til fem år, hvor de skal leje skibene, siger senioranalytikeren, der pointerer, at det vil blive bogført på balancen i joint venturet.

”Det ændrer ikke på asset light-strukturen og de vil derfor stadig have en meget agil balance og en tilpasningsdygtig forretning,” fremhæver Mikkel Emil Jensen.

DSV fremhæver også, at de finansielt er rustet til at skulle lave et opkøb sideløbende med dette projekt, siger senioranalytikeren, der pointerer, at det danske selskab også organisatorisk er ressourcestærk nok til at kunne køre begge samtidig.

Normalt har de seneste store opkøb krævet meget ledelsesmæssig kapacitet, da de har været på tværs af mange lande, men DSV pointerer ifølge Mikkel Emil Jensen, at Neom-projektet er stort, men i et afgrænset område - kun i Saudi-Arabien.

DSV har også lavet off take-agrements, som giver en form for garanti, hvis projektet udskydes eller ikke bliver til det man regner med. Så er det mulighed for at få de investeringer man har lavet tilbage igen.

For at styre indtjeningen og afkastet laver DSV ifølge Mikkel Emil Jensen også en cost plus-model, hvor man arbejder ud fra omkostningerne og så lægger man sin præmie eller indtjeningen ovenpå.

Sidst, men ikke mindst, skød DSV også idéen om, at der skulle være en sammenhæng mellem Jens Bjørn Andersens afgang og dette projekt ned.

”Det er ren og skær tilfældigheder, at de lander oveni hinanden,” forklarer DSV ifølge Sydbanks senioranalytiker.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også