Analytikere ser mulighed for lille nedjustering eller præcisering fra Mærsk i regnskab

Sydbank-analytiker mener, at en svag højsæson, fortsat faldende fragtrater og stigende brændstofpriser skaber usikkerhed.
Amerikansk bank forventer, at Mærsk forbliver under pres frem mod årets afslutning. | Foto: Marcus Brandt/AP/Ritzau Scanpix
Amerikansk bank forventer, at Mærsk forbliver under pres frem mod årets afslutning. | Foto: Marcus Brandt/AP/Ritzau Scanpix
af marketwire

Forbrugernes købelyst nærmer sig et mere normalt niveau, samtidig med at flere skibe finder vej til markedet, og det er med til at presse indtjeningen hos A. P. Møller-Mærsk.

Derfor vurderer flere analytikere, at der udsigt til en justering af prognosen fra den danske rederi- og transportkoncern, når regnskabet for tredje kvartal efter planen lægges frem fredag.

Bank of America forventer en nedjustering, mens Sydbank forudser en mindre nedjustering eller en indsnævring af intervallet mod den lave ende.

”Vi forventer nu, at Mærsk kan sænke forventningerne til 2023 sammen med resultaterne for tredje kvartal,” skriver Bank of America, der har anbefalingen ”underperform” for aktien, i en analyse.

Bank of America estimerer nu et EBITDA-resultat på 9,4 mia. dollar, som er under Mærsks egne forventninger om 9,5-11 mia. dollar.

Sydbank modellerer samtidig et EBITDA-resultat på 9,8 mia. dollar, mens konsensus i markedet er 10,1 mia. dollar, viser estimater fra Bloomberg News indsamlet blandt op til 23 analytikere 2. november.

”En svag højsæson, fortsat faldende fragtrater og stigende brændstofpriser skaber ikke de bedste forudsætninger for indtjeningen i de resterende måneder af året. Levering af nye skibe vil samtidig bidrage til potentielt længerevarende overkapacitet, ikke bare i resten af 2023, men også i de kommende år,” skriver Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, i en analyse.

”Vi modellerede fortsat et negativt driftsresultat (EBIT) i fjerde kvartal. De fortsat svage forværrede markedsvilkår er dog delvist allerede indregnede i Mærsk prognose for 2023,” lyder det videre fra analytikeren, der har en ”hold”-anbefaling af aktien.

Svær årsafslutningen og 2024 i sigte

Hos Bank of America peges også frem mod årets sidste kvartal og næste år, hvor indtjeningen og kontraktforhandlingerne ventes at blive presset af faldende fragtrater.

I analysen lægges særligt vægt på de faldende fragtrater og de mange nye skibe, der finder vej til markedet efter containerrederiernes utallige bestillinger af nybygninger under og efter coronapandemien. Det betyder, at udbuddet vokser, selv om efterspørgslen og forbrugslysten aftager.

”Med højsæsonen bag os og flere leveringer af skibe vil de forblive under pres frem mod årets afslutning - og det varsler skidt for 2024-kontraktsæsonen,” skriver Bank of America.

Resultat skrumper

For det netop overståede tredje kvartal venter Sydbank, at resultatet efter skat er skrumpet til 0,3 mia. dollar - på linje med konsensus - hvilket afspejler et fald på 97 pct. fra samme periode sidste år, der var usædvanligt højt.

”Makroøkonomisk opbremsning, normale forbrugsmønstre og lagertilpasninger hos virksomhederne har svækket højsæsonen i sensommermånederne. Vi forventer derfor fortsat tilbagegang i væksten hos Mærsk,” skriver Mikkel Emil Jensen, der også venter et fald i de håndterede fragtmængder.

Omvendt venter Sydbank, at presset på omkostningerne kan være lettet en anelse.

”Omkostningerne vil fortsat være tynget af inflationen, men et lavere aktivitetsniveau, omkostningsinitiativer og lavere brændstofpriser vil sikre et markant fald i omkostningerne i forhold til samme periode sidste år – vi estimerer, at brændstofregningen alene er faldet med cirka 900 mio. dollar sammenlignet med perioden sidste år,” skriver analytikeren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også