Mærsk store nedtur vidner om skifte i økonomien

En dæmpet forbrugerefterspørgsel på fysiske varer har ramt Mærsk hårdt.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Dramatisk kursfald hos Mærsk markerer et stort skifte i økonomien, hvor forbrugsmønstre er blevet ændret, og efterspørgslen på fysiske varer dæmpet.

Det skriver Berlingske Business.

I 2021 og 2022 oplevede Mærsk rekordstore overskud, og sidste år rundede indtjeningen mere end 200 mia. kr., men fredag faldt aktiekursen med mere end 15. pct. som følge af en dyster kvartalsrapport. Det er det største kursfald hos Mærsk nogensinde.

Nu er værdien af hele virksomheden skrumpet til 176 milliarder kroner, og indtjeningen for tredje kvartal er ifølge DR faldet med 94 pct. siden sidste år.

Ifølge økonomer vidner Mærsks nedtur om et skifte i økonomien, hvor forbrugernes købsvaner har ændret sig. Under coronakrisen var der stor efterspørgsel på fysiske varer, hvilket rederier som Mærsk nød godt af. Den situationen har nu ændret sig og er blevet afløst af en efterspørgsel på ydelser og services, hvilket går hård ud over transportindustrien.

”Fragtraterne steg dramatisk under pandemien og er styrtdykket og er nede på niveauer som før pandemien. Den kombination af et fald i verdenshandlen og et dramatisk fald i priserne rammer shippingindustrien bredt,” siger Helge Pedersen, der er cheføkonom hos Nordea.

Samtidig har flere af Mærsks konkurrenter bestilt nye skibe, og det presser fragtpriserne ned. Vincent Clerc, der er topchef hos Mærsk, påpegede på et pressemøde, at det ikke forventes, at efterspørgslen vil stige i en sådan grad, at den kan matche udbuddet, og at Mærsk derfor forventer en udfordrende periode på i hvert fald to til tre år.

De ændrede forbrugsvaner kan desuden ses som en konsekvens af de tiltag, der er blevet foretaget for at dæmpe inflation og stigende renter.

”Den politik, der er blevet ført for at bekæmpe inflationen, virker, og det er det, der gør, at indtjeningen bliver dårligere, sammen med at forbrugeren har skiftet forbrug væk fra varer og over til tjenester,” siger Las Olsen, der er cheføkonom i Danske Bank.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også