Protest i 11. time: Sverige kommer med hemmelig kritik af ny dansk postlov

Det svenske Finansdepartement stejler over forslag til ny, dansk postlov, der vil ændre rammevilkårene markant for Postnord, som svenskerne ejer majoriteten af.
Sveriges statsminister Ulf Kristersson (tv) sammen med finansminister Elisabeth Svantesson (th), der leder det svenske Finansdepartement, som har rejst kritik af ny, dansk postlov | Foto: Adam Ihse/TT/Ritzau Scanpix
Sveriges statsminister Ulf Kristersson (tv) sammen med finansminister Elisabeth Svantesson (th), der leder det svenske Finansdepartement, som har rejst kritik af ny, dansk postlov | Foto: Adam Ihse/TT/Ritzau Scanpix
AF THOMAS BO CHRISTENSEN OG ANJA HAUGE

I sommer indgik et politisk flertal en aftale om rammerne for en ny postlov, der fundamentalt vil ændre - og med transportministerens ord ”totalliberalisere” - det danske postmarked.

Torsdag skal den nye lov tredjebehandles i Folketinget, så den kan træde i kraft i det nye år. Men i sidste øjeblik er der ind fra højre kommet kritik fra en uventet kant.

Der er tale om det svenske Finansdepartement, som i et brev til transportminister Thomas Danielsen (V) i slutningen af sidste uge har advaret om konsekvenserne af loven for Postnord, som svenskerne ejer 60 pct. af.

Den danske del af postselskabet står nemlig med lovændringen til at miste den såkaldte befordringspligt samt det betydelige millionbeløb, som man årligt har fået for at levere breve og mindre pakker på tværs af Danmark til ens priser.

Brevet fra Finansdepartementet er hemmeligt, men ifølge et spørgsmål til transportministeren fra Enhedslistens ordfører Jette Gottlieb kritiserer svenskerne, at Postnords ”finansielle vilkår ændres betragteligt” med den nye lov.

I et svar til Folketingets Transportudvalg medgiver Thomas Danielsen, at svenskerne har rejst ”kritik” – han er dog ikke enig i den.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Postnord har selv været meget kritisk om ny postlov | Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix
Postnord har selv været meget kritisk om ny postlov | Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix

Kritikken fra svenskerne kommer, efter at Postnord selv gennem lang tid har revset forslaget til den nye postlov.

Det gælder ikke mindst den nu tidligere danske landechef Peter Kjær Jensen. På trods af at den danske stat ejer 40 pct. af selskabet, har han åbent skudt på regeringen og resten af flertallet bag postaftalen. 

Ifølge ham bliver den nye lov forceret igennem, uden at man har analyseret konsekvenserne. 

”Min hovedpointe er, at man laver en meget stor forandring, som kommer til at påvirke mange mennesker i Danmark, men uden at have belyst, hvad det er, som det kommer til at betyde,” har Peter Kjær Jensen tidligere fortalt til MobilityWatch.

Tanken er, at markedet i sig selv skal kunne stå for udbringningen af breve og mindre pakker, som før hørte under befordringspligten. 

I Postnord mener man dog ikke, at det nødvendigvis kommer til at være tilfældet, men at danskernes postservice tværtimod bliver dårligere.

Samtidig har Peter Kjær Jensen advaret om, at ændringerne ville kunne føre til nye besparelser i Postnord, der i årevis har kæmpet med økonomien og skåret til som følge af lavere brevmængder. 

Efter den åbenmundede kritik valgte Peter Kjær Jensen for nylig at forlade topposten i Postnord uden nogen nærmere forklaring. Kim Pedersen, der senest har arbejdet i Mærsk, skal overtage stillingen fra 1. december, men han vil ikke stille op til interview.

Afviser kritik

Det er som nævnt uvist, hvad der konkret står i brevet fra det svenske Finansdepartement, da det er fortroligt. 

Men i svaret fra transportminister Thomas Danielsen til Jette Gottlieb lader det til, at svenskeres kritik går på nogle af de samme ting, som Postnord tidligere har pointeret - herunder at lovændringerne vil have en effekt på selskabets økonomi.

Ministeren henviser i svaret bl.a. til de ”omstillingsomkostninger”, som ændringerne vil medføre for selskabet. Her peger ministeren på, at man har hyret ekstern rådgivning for at undersøge dette. 

”Men dette har ikke noget med lovforslaget at gøre. Der er tale om virksomhedsrelaterede spørgsmål, herunder ejerspørgsmål,” skriver Thomas Danielsen. 

”Loven kan ikke indrettes ud fra hensyn til en bestemt virksomhed. Og den indgåede aktionæroverenskomst mellem de to stater om ejerskabet til Postnord indeholder ikke begrænsninger for Folketingets arbejde.” 

Kort sagt virker transportministeren altså ikke indstillet på at ændre på lovforslaget som følge af kritikken fra den svenske medejer.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Transportminister Thomas Danielsen (V) | Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Transportminister Thomas Danielsen (V) | Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix

Kritikken fra svenskerne har imidlertid gjort indtryk på Enhedslisten, der dog ikke er en del af postaftalen. 

Under andenbehandlingen af lovforslaget tidligere på ugen krævede transportordfører Jette Gottlieb, at brevet fra Finansdepartementet skulle diskuteres i Transportudvalget på et møde onsdag eftermiddag.

Det gik ministeren med til, men mødet endte ikke i nogen ændringer. Derfor skal lovforslaget som planlagt tredjebehandles senere i dag, torsdag, hvor regeringen, Liberal Alliance, Radikale, Konservative og Alternativet fortsat vil bakke op om postaftalen.

Til MobilityWatch fortæller Jette Gottlieb, at den nye postlov ifølge hende ”underminerer grundlaget for Postnord i Danmark.” 

Hun peger bl.a. på, at Postnord kommer til at tabe penge på tre opgaver, som selskabet fortsat skal varetage, inden der kan laves et udbud. Det gælder blindepost, post til øsamfund og international post, som Postnord vil blive kompenseret for, men som ifølge Jette Gottlieb alligevel vil være en urentabel opgave.

”Det er også den kritik, som svenskerne kommer med i forhold til udliciteringen, at man gør det på en forkert måde,” siger hun til MobilityWatch uden at gå nærmere ind i den svenske kritik.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

I forbindelse med den nye postlov har flere aktører peget på, at man som det næste bør se på ejerskabet af Postnord. 

Ifølge bl.a. Dansk Erhverv, ITD og Liberal Alliance giver det ikke mening, at den danske stat ejer 40 pct. af selskabet, når markedet liberaliseres yderligere.

Omvendt er det blevet påpeget, at det næppe bliver nemt at finde en køber til selskabet. Per Nikolaj Bukh, økonomiprofessor ved Aalborg Universitet, har over for MobilityWatch tidligere vurderet, at han ikke finder det sandsynligt, at private virksomheder er interesseret. 

Han mener i stedet, at Sverige reelt vil være den eneste mulige overtager af det danske ejerskab. Hvorvidt svenskerne er interesseret i det, er dog uvist.

MobilityWatch har uden held forsøgt at få en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen og den svenske finansminister Elisabeth Svantesson.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også