Dansk firma inden for billogistik blev uventet landets største – nu skal opskriften kopieres i Sverige

Dansk Auto Logiks svenske indtog er et resultat af, at selskabet sidder på op mod 90 pct. af markedet herhjemme og ikke ønsker monopoltilstande, fortæller topchef. 
Kurt Rath blev ansat i Dansk Auto Logik i 2008, efter han kom fra en stilling i Semler Gruppen. Fire år senere blev han adm. direktør. | Foto: Casper Vagner Christensen
Kurt Rath blev ansat i Dansk Auto Logik i 2008, efter han kom fra en stilling i Semler Gruppen. Fire år senere blev han adm. direktør. | Foto: Casper Vagner Christensen

Kurt Rath peger ud ad vinduet på sin Audi. 

Han har fundet en ledig parkeringsplads, og med smil på læben siger han, at han nærmest burde ringe tilbage til kontoret og fortælle dem om den tomme plads.

Her i Vamdrup nær Kolding hos Dansk Auto Logik, der bl.a. transporterer biler i egne lastbiler, er ledige parkeringspladser nemlig et sjældent syn. Også selvom virksomheden råder over det, der må være et af Danmarks største parkeringsarealer med plads til 14.000 biler. 

På den 30 minutter lange køretur rundt på parkeringsområderne møder Kurt Rath da også kun ganske få tomme pladser. 

De resterende er fyldt af køretøjer fra i særdeleshed Tesla, nye bilmærker som BYD, velkendte Ford og alle de andre producenter, som står enten i sildeben eller på rad og række, afhængigt af hvor i processen bilerne befinder sig.

”Når jeg ser, at vores terminal er fyldt op på denne måde, bliver jeg altid lidt bekymret. Det kan være et tegn på, at forhandlerne begynder at få svært ved at komme af med bilerne,” siger Kurt Rath, der siden 2012 har været adm. direktør for Dansk Auto Logik.

Der er dog umiddelbart ingen grund til bekymring for Kurt Rath og Dansk Auto Logik, der også beskæftiger sig med klargøring og opbevaring af køretøjer og i dag er Danmarks største aktør inden for billogistik.

Selskabet har travlt, og det seneste årsregnskab viser, at Dansk Auto Logik er tilbage på sporet efter nedgang oven på corona.

Er tilbage på sporet

Spoler vi tiden lidt over tre år tilbage, var det noget andet, der bekymrede Kurt Rath, når han trillede rundt på de i alt 500.000 kvm. asfalt, som Dansk Auto Logik råder over til parkering på terminalerne i henholdsvis Vamdrup og Ringsted.

Dengang var der gabende tomt. 

Coronakrisen havde sendt bilbranchen i knæ, og som landets største aktør inden for billogistik - Dansk Auto Logik sidder ifølge Kurt Rath på 80-85 pct. af markedet - er selskabet naturligt påvirket af, hvordan det står til i branchen. 

Selskabet har for nylig offentliggjort et nyt regnskab med en omsætning på 444 mio. kr. samt et overskud på 37 mio. kr. 

Årets resultat er dermed tilbage på niveauet fra før corona og fordoblet i forhold til 2022, hvor omsætningen også dykkede ned under 400 mio. kr. for første gang siden 2017.

(Læs videre under billedet)

Der er helt fyldt op på terminalen i Vamdrup. | Foto: Casper Vagner Christensen
Der er helt fyldt op på terminalen i Vamdrup. | Foto: Casper Vagner Christensen

”Det her regnskab er det første eksempel på, at vi er tilbage,” siger Kurt Rath. 

”Vores forretning er afhængig af stordriftsfordele, og det koster os, hvis vi ikke har fyldt lastbilerne helt op, når de kører fra terminalen, eller de ikke har biler med, når den kommer hjem. Så forsvinder overskuddet meget hurtigt i vores forretning.”

Generelt er der da også kapacitetsmangel på lastbilerne i øjeblikket, så det kniber ikke med at fylde dem. 

Kurt Rath fortæller, at det blandt andet skyldes krigen i Ukraine, hvor mange chauffører kommer fra, og EU-vejpakken, der dikterer, at østeuropæiske chauffører og deres lastbiler skal hjem til deres hjemland hver ottende uge.

Samtidig udfordrer det stigende antal elbiler også kapaciteten. 

De er typisk tungere end fossildrevne biler, og det påvirker køretøjernes load factor. Det betyder, at der i visse situationer kan være en eller to færre biler på lastbilerne.

”Det kræver alt andet lige flere lastbiler for at kunne håndtere udviklingen. Det er derfor, at vi har cirka 40 nye lastbiler på vej hjem, som kommer i første halvår af 2024,” siger Kurt Rath, der fortæller, at Dansk Auto Logik råder over omkring 160 lastbiler.

Danmarks største

Dansk Auto Logik blev stiftet af Bent O. Jørgensen i 1962 i Kalundborg. 

Spørger man Kurt Rath, er Dansk Auto Logik endt med at blive en større forretning, end nogen havde forventet, da selskabet i sin tid blev stiftet. 

Det skyldes ifølge den adm. direktør en kombination af godt købmandskab, stille og rolig vækst gennem årene og en tro på investeringer, som ingen andre har turdet lave.

”Se bare på de 500.000 kvm. asfalt til opbevaring af biler. Det er jo ikke en ubetydelig investering, og de kan ikke bruges til meget andet end vores niche. Men i dag kommer omkring 25 og 30 pct. af omsætningen fra vores terminaler,” forklarer Kurt Rath.

Den adm. direktør er fint tilfreds med status på det danske marked. Der er ikke planer om at købe op blandt konkurrenterne, for Kurt Rath ønsker ikke monopoltilstande. Det, påpeger han, giver sjældent et godt ry hos kunderne.

Svensk indtog

Til gengæld gik Dansk Auto Logik for nogle år siden ind på det svenske marked på baggrund af udviklingen herhjemme. 

Virksomheden overtog et svensk selskab, som var ejet af et firma fra Vojens. Dengang havde selskabet syv-otte lastbiler, men flåden er i dag vokset til omkring 30, og nye køretøjer er på vej.

”Potentialet og efterspørgslen i Sverige er stor, men vi har en klar strategi om ikke at sætte de penge, vi har tjent på det danske marked, over styr. Så det svenske datterselskab har til opgave at tjene sine egne penge og vækste stille og roligt, som vi har gjort det. Vi tror, at det er den sunde proces,” siger Kurt Rath.

Han fortæller, at det svenske datterselskab omsætter for cirka 100 mio. svenske kr. Det svarer til knap 66 mio. danske kr. 

Tidligere har Dansk Auto Logik også haft et tysk datterselskab, men det blev i starten af 2023 lagt ind under det danske selskab. Oprindeligt var formålet at ansætte chauffører, men den del har man valgt at hjemtage.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også