DFDS vil luge ud i lastbiler i jagt på afkastmål

Logistikchef vil levere på finansmål og skabe mere fleksibilitet med færre aktiver.
Niklas Andersson, direktør for logistikdivisionen i DFDS | Foto: Dfds / Pr
Niklas Andersson, direktør for logistikdivisionen i DFDS | Foto: Dfds / Pr

Logistikdivisionen hos DFDS skal luge ud i sine aktiver - og konkret i andelen af egne lastbiler.

Det oplyste selskabet på sin kapitalmarkedsdag onsdag.

Selskabet har i dag i omegnen af 2000 lastbiler, men det tal skal over de kommende år sænkes – særligt i en enhed.

Det fortalte logistikdirektør Niklas Andersson, som dog ikke oplyste et konkret mål for, hvor meget der skal skæres.

”Vi ønsker at finde et niveau, hvor vi reducerer niveauet fra det, vi har i dag, med en x-procentandel, så vi finder en bedre balance,” sagde han. 

Køleenhed udfordret

DFDS’ logistikdivision er vokset markant i de seneste år - fra en omsætning i 2019 på omkring 5,3 mia. kr. til 11,7 mia. kr. i 2022. 

Undervejs har DFDS foretaget en stribe opkøb. Men som resten af koncernen er det nu tanken, at væksten fremover i højere grad skal komme organisk, omend man holder døren åben, hvis man finder det rigtige match.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Tanken er, at den organiske vækst skal understøttes af de tidligere opkøb, som ifølge DFDS har betydet, at man har fået flere muligheder for at udnytte sit netværk, tilbyde flere produkter m.m.

Væksten skal samtidig støtte op om selskabets nye finansielle mål frem mod 2026, hvor en af nøglemålsætningerne er at øge afkastet på den investerede kapital, kendt som ROIC. Afkastet skal på koncernniveau op på over 10 pct. mod de ca. 8 pct. i dag. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

DFDS har selv investeret i 125 ellastbiler | Foto: Pr / Dfds
DFDS har selv investeret i 125 ellastbiler | Foto: Pr / Dfds

I logistikdivisionen er det særligt inden for køletransport, den såkaldte cold chain Nordic & Continent-afdeling, der bl.a. omfatter opkøbet HSF, hvor der er et arbejde at gøre.

Her har DFDS været udfordret i de seneste år med lavere efterspørgsel og volumener som følge af bl.a. Ukraine-krigen. Det har reduceret afkastet på den investerede kapital til blot 5,5 pct. i 2022. 

Tanken er, at ROIC i denne enhed som minimum skal op på 8 pct. i 2026, og som led i det vil DFDS altså reducere sine aktiver og herunder lastbiler. 

I stedet vil man hyre flere vognmænd ind, end man gør i dag. I hvilken udstrækning er uvist, men tanken er, at det skal være med til at øge selskabets fleksibilitet og levere på afkastmålet.

Ændret marked

Baggrunden for ændringen er også, at en del af de virksomheder, DFDS har overtaget, har været forholdsvis tunge på aktiver. 

Samtidig øgede DFDS i kølvandet på coronakrisen og de flaskehalse i forsyningskæderne, som fulgte, antallet af lastbiler, som på det tidspunkt var svære at skaffe.

”Nu har markedet skiftet,” sagde Niklas Andersson.

”Der er et lidt aftagende marked, og der er et større udbud af lastbiler og trailere. Derfor vil det være bedre for os nu at reducere andelen af egne aktiver og operationer.”

DFDS har som led i sin plan om at sænke selskabets CO2-udledninger investeret i 125 ellastbiler. Ifølge logistikdirektøren er det fortsat målet at investere på det område.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også