Topchef: Fragtkaos kommer ikke til at have den store betydning for B&O

Selskabet har indtil videre ikke været tvunget til at søge alternative muligheder.
Foto: Thomas Wilmann/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Wilmann/Ritzau Scanpix
af marketwire

Bang & Olufsen, B&O, kan også ende med at blive påvirket af konflikten i Det Røde Hav, der har øget fragtraterne og givet forsinkelser. Men ifølge Kristian Teär, der er administrerende direktør i B&O, kommer det ikke til at have den store betydning for selskabet.

Det fortæller han i et interview med MarketWire i forbindelse med selskabets regnskab for andet kvartal.

Tirsdag meddelte B&O, at man overvejer at søge alternative muligheder inden for transport. Blandt andet luft- og jernbanetransport.

”Vi overvåger selvfølgelig situationen i Det Røde Hav, og jeg tror, at hele verden har lært, at man skal være forberedt efter pandemien. Men indtil videre har vi ikke været tvunget til at bruge luft- eller jernbanetransport,” siger Kristian Teär.

Ifølge konsulenthuset Drewery er fragtraterne blevet fordoblet på få uger, og samtidig tilføjer ruten syd om Afrika omkring ti ekstra dage til transporttiden.

Peter Sand, der er chefanalytiker i analysevirksomheden Xeneta, har også tidligere sagt til Børsen, at lufttransport er 10 til 20 gange dyrere end transport over havene.

Alligevel vurderer Kristian Teär ikke, at det kommer til at påvirke B&O i betydelig grad.

”Det vil selvfølgelig komme til at koste os flere penge, hvis det fortsætter i lang tid, men jeg tror ikke, at det kommer til at have en kæmpe betydning,” siger han.

”Selvfølgelig vil der være nogle udgifter, der stiger og nogle forsinkelser,” lyder det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også