Mærsk-topchef venter langvarig forstyrrelse af skibstrafik i Det Røde Hav

Fragtpriserne har været stigende i kølvandet på angreb mod international skibstrafik ved Det Røde Hav.
Vincent Clerc, topchef i Mærsk. | Foto: Denis Balibouse/Reuters/Ritzau Scanpix
Vincent Clerc, topchef i Mærsk. | Foto: Denis Balibouse/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Udfordringerne i Det Røde Hav kan skabe forstyrrelser for skibstrafikken i flere måneder frem.

Sådan lyder det ifølge nyhedsbureauet Reuters fra Vincent Clerc, topchef i rederiet A.P. Møller-Mærsk.

Topchefen har onsdag udtalt sig om sagen i en paneldebat hos World Economic Forum i Davos.

Mærsk meddelte 5. januar, at man indstiller al sejlads i Det Røde Hav på ubestemt tid på grund af risikoen for at blive angrebet af Houthi-oprørere.

I stedet for at søge gennem Suezkanalen i Egypten sendes skibene fra Mærsk på en længere omvej via Kap det Gode Håb i Sydafrika.

Mærsk var selv udsat for et missilangreb så sent som 30. december 2023, da skibet ”Maersk Hangzhou” blev angrebet og forsøgt bordet.

Det var ifølge flere meldinger Houthi-bevægelsen i Yemen, der stod bag angrebet. Ingen kom noget til ved angrebet.

”For os vil det her betyde længere transittider og formentlig forstyrrelser i forsyningskæderne i hvert fald nogle måneder.”

”Det kan også blive i længere tid, fordi det er så uforudsigeligt, hvordan tingene udvikler sig,” siger Vincent Clerc.

Situationen har ført til, at fragtpriserne er fordoblet siden december, skriver Reuters.

En lang række skibe i farvandene omkring Yemen - Det Røde Hav og Adenbugten - er siden november blevet ramt af angreb udført af Houthi-bevægelsen, som holder til i Yemen.

Angrebene på skibstrafikken i Det Røde Hav er ifølge Houthi-bevægelsen hovedsageligt sket som modsvar på Israels krig mod Hamas.

Som følge af angrebene har en koalition med USA i spidsen i januar angrebet flere Houthi-relaterede mål i Yemen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også