DSV's nye topchef om Det Røde Hav-krise: Det er for tidligt at indregne i prognosen
Det er for tidligt at tage situationen i Det Røde Hav i betragtning i forhold til prognosen for 2024.
Det vurderer DSV’s nytiltrådte administrerende direktør Jens Lund på telekonferencen efter transportselskabets regnskab for fjerde kvartal 2023.
”Du skal huske på, at intet af lasten har nået sin destination, siden det blev afskibet. Vi kan se, hvad der sker på volumen. Der er den steget en smule,” siger Jens Lund.
Markedsdeltagerne og analytikerne er interesseret i, om en eventuel positiv påvirkning fra uroen i Det Røde Hav er indregnet i prognosen for 2024, der lyder på en driftsindtjening før særlige poster på 15-17 mia. kr., hvor gennemsnittet af analytikerkorpset venter, at transportkoncernen vil lande helt i toppen af prognosespændet.
Den nytiltrådte topchef fortæller også, at uroen i Det Røde Hav, der har medført, at rederierne sender deres skibe sydom Afrika i stedet for gennem Suezkanalen, forlænger transporttiden med 14 dage i begge retninger.
Nogle kunder kan måske løse problemet ved at opbygge lagre, så de bestiller mere og så har mere på lager, fortæller den nye topchef.
Andre kunder har måske mere akut brug for lasten, og her har DSV en service, hvor lasten sejles til Oman, og så sendes den på tværs af Saudi-Arabien for at blive sat på et skib igen.
”Den type service ser vi også efterspørgsel efter,” siger Jens Lund.
Hvis kunden har virkelig har travlt, så er der også muligheden for at flytte lasten med luftfragt.
”Indtil videre har vi dog set en begrænset påvirkning på luftfragt,” siger den nytiltrådte administrerende direktør.
DSV har set en vis interesse i at få volumen sendt på tværs af Saudi-Arabien, mens det meste af volumen går sydom Afrika, da det ud fra et finansielt synspunkt giver bedst mening.
Det er svært at spå om effekten af krisen i Det Røde Hav, der har varet mere end en måned.
”Vi er temmelig tidligt i krisen. Den vil udvikle sig over tid. Så det er stadig uvist om, hvor stor påvirkningen bliver, men vi vil være i stand til at fortælle mere med tiden,” siger Jens Lund.
Han pointerer, at DSV kan tilføje værdi for selskabets kunder, og det vurderer han også kan have en lille positiv påvirkning på selskabets yields, der er et mål for bruttoindtjeningen per fragtet enhed.
”Hvis vi skaber noget værdi, så giver vi det meste til vores kunder, men vi beholder en lille smule selv,” siger Jens Lund.
Relaterede artikler
I et år med nedgang fik DSV-bestyrelsen mere i løn
For abonnenter
Jens Bjørn Andersen forlader DSV med små 100 mio. kr.
For abonnenter