Uro i Det Røde Hav kan give god start på året hos Mærsk efter svært kvartal

Sydbank-analytiker venter en forsigtig prognose for 2024, når A.P. Møller-Mærsk senere på ugen fremlægger regnskab for fjerde kvartal.
Sydbank venter, at Mærsk har fragtet 5 pct. mere i fjerde kvartal 2023 sammenlignet med året forinden | Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
Sydbank venter, at Mærsk har fragtet 5 pct. mere i fjerde kvartal 2023 sammenlignet med året forinden | Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Konflikten i Det Røde Hav kan sikre A.P. Møller-Mærsk en god start på 2024, men det er svært at vurdere, hvor længe det vil vare ved.

Derfor forudser Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, at rederiet vil spille ud med en forsigtig og bred prognose, når årsregnskabet for 2023 lægges frem torsdag.

”Vi har ingen forventning om, at Mærsk tager forskud på de indtjeningsmæssige fordele i prognosen ved en potentielt langvarig konflikt. En løsning på konflikten vil højst sandsynlig resultere i markante tilbagefald i fragtraterne, men timingen er svær,” skriver analytikeren i en analyse.

Mikkel Emil Jensen sigter derfor efter en prognose på 8,2 mia. dollar fra driften, EBITDA, i 2024. Til sammenligning lyder medianestimatet fra analytikerne ifølge Bloomberg på 6,6 mia. dollar.

”Her antager vi medvind fra Det Røde Hav i hele første kvartal,” skriver Sydbank-analytikeren.

A.P. Møller-Mærsks topchef, Vincent Clerc, har senest givet sin vurderingen af situationen i midten af januar, hvor han ifølge Bloomberg News forventede længere transittiden og forstyrrelser i forsyningskæderne i hvert fald i nogle måneder - men det kunne også blive længere tid.

De store containerrederier har efter flere angreb i Det Røde Hav valgt at dirigere deres skibe uden om området. Senest blev franske CMA CGM føjet til listen, mens også Hapag-Lloyd og Cosco undgår det konfliktfyldte farvand.

”Situationen i Det Røde Hav har tvunget Mærsk og andre rederier til at sejle udenom Afrika, hvilket har resulteret i kraftige fragtratestigninger, særligt mellem Asien og Europa, som vil mere end kompensere for de tilhørende ekstra omkostninger. Vi forventer, at situationen har givet Mærsk en bedre start på 2024 end først antaget, men udfordringen er at vurdere varigheden af konflikten,” skriver Mikkel Emil Jensen.

Svær afslutning

De længere sejlruter kan dog ende med blive en usædvanlig håndsrækning til rederierne, som under pandemien har bestilt mange nye skibe. De er begyndt at blive leveret, hvilket har skabt bekymringer om overkapacitet.

”Desuden skal industrien stadig håndtere et nyt rekordniveau af skibsleveringer i 2024 koblet med økonomisk opbremsning, hvilket utvivlsomt vil fastholde en skæv balance mellem udbud og efterspørgsel i de kommende år,” skriver Mikkel Emil Jensen.

Den bekymring ramte særligt markedet mod slutningen af sidste år, hvor effekten af situationen i Det Røde Hav endnu var begrænset, da det først for alvor begyndte at fylde i midten af december.

”Makroøkonomisk opbremsning og lagerforskydelser hos virksomhederne ser vi fortsat tynge efterspørgslen. Vi ser generelt begrænset effekt af Det Røde Hav for fjerde kvartal, men de længere transittider kan have tynget volumen mod slutningen af kvartalet,” skriver Mikkel Emil Jensen.

Han forudser, at Mærsk har fragtet 5 pct. mere i fjerde kvartal 2023 sammenlignet med året forinden, men samtidig venter han et fald på 50 pct. i fragtraterne i kvartalet.

Aktietilbagekøb kan fortsætte

Ved det seneste regnskab i november var et af de store temaer det aktuelle aktietilbagekøbsprogram, der blev taget op til overvejelse - sat under ”review”. Det gjorde et solidt indhug i aktiekursen på dagen, hvor der også blev meldt om en reduktion af medarbejderstaben.

Også i forhold til aktietilbagekøb kan udsigten til en stærkere start på 2024 dog få betydning, vurderer Mikkel Emil Jensen.

”I lyset af udsigt til en stærkere start på 2024 end ventet, forventer vi, at Mærsk fortsætter det aktuelle tilbagekøbsprogram, men fortsat ser situationen an,” skriver han.

Sydbank venter desuden, at Mærsk vil foreslå et udbytte på 600 kr. per aktie, mens konsensus i markedet er et udbytte på 550 kr. per aktie. Sidste år blev udbetalt et rekordhøjt udbytte på 4300 kr. per aktie.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også