Mærsk får hævet kreditvurderingen af Moody's

Udsigterne bliver imidlertid sænket fra kreditvurderingsselskabet.
”Dagens ændring i vurderingen indregner, at Mærsk har en rigelige buffer til at navigere i det nuværende og forventede meget uforudsigelige markedsmiljø for containershippingsektoren i løbet af de næste to år,” siger Moody’s Daniel Harlid, der er ledende analytiker på Mærsk. | Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
”Dagens ændring i vurderingen indregner, at Mærsk har en rigelige buffer til at navigere i det nuværende og forventede meget uforudsigelige markedsmiljø for containershippingsektoren i løbet af de næste to år,” siger Moody’s Daniel Harlid, der er ledende analytiker på Mærsk. | Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

A.P. Møller - Mærsk får hævet sin langsigtede kreditvurdering til Baa1 fra Baa2 af kreditvurderingsselskabet Moody’s, der dog sænker udsigterne til stabile fra positive.

Det fremgår af en meddelelse fra Moody’s onsdag morgen.

- Dagens ændring i vurderingen indregner, at Mærsk har en rigelig buffer til at navigere i det nuværende og forventede meget uforudsigelige markedsmiljø for containershippingsektoren i løbet af de næste to år, siger Moody’s Daniel Harlid, der er ledende analytiker af Mærsk hos selskabet.

Han henviser til en kontantbeholdning på 19,5 mia. dollar ved udgangen af sidste år, som fortsat er rekordhøjt sammenlignet med før pandemien.

Ikke en fundamental ændring

På den korte bane hæfter han sig desuden ved et kortvarigt opsving i fragtraterne på grund af udfordringerne i Det Røde Hav, men forventer at de vil falde tilbage igen i andet kvartal, hvis ikke situationen eskalerer.

”Det skyldes, at stigningen ikke er fundamentalt forankret, men nærmere et resultat af rederiernes nervøsitet for nye forstyrrelser i forsyningskæderne. Derfor forventer vi stadigvæk, at de næste to år bliver de svageste siden nedturen i 2016,” skriver han i analysen.

Moody’s forudser samtidig betydelig overkapacitet i containershippingsektoren i det mindste frem til 2025, hvor mange skibe leveres til sektoren, men erkender også, at kreditvurderingen vil stå mål med en Baa1-vurdering.

”På trods af de nævnte risici kommer opgraderingen til en Baa1-vurdering efter at have holdt øje med, hvad selskabet har gjort over de seneste 18 måneder,” skriver Daniel Harlid, der fremhæver Mærsks arbejde for at sikre likviditet og balancen.

Baa1-ratingen ligger i den høje ende af Moody’s skala kun overgået af Aaa-, Aa- og A-rating.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også