Dansk logistikselskab tabte over en tredjedel af omsætningen i 2023

Samtidig får selskabet underskud i det forgangne år. 
Foto: PR/Scan Global Logistics
Foto: PR/Scan Global Logistics

Det danske logistikselskab Scan Global Logistics går over 1,3 mia. euro, eller små 10 mia. kr., tilbage på toplinjen i 2023. Dermed er mere end en tredjedel af omsætningen forsvundet.

Det fremgår af et nyt årsregnskab fra selskabet.

Scan Global Logistics omsatte for lidt over 2 mia. euro sidste år. Det svarer til godt 14,9 mia. kr. I 2022 rundede omsætningen 3,33 mia. euro for Hvidovre-firmaet. 

Samtidig er overskuddet fra 2022 vendt til et underskud. Årsresultatet for 2023 er således et minus på 33 mio. euro, fremgår det. I 2022 fik selskabet et overskud på 63 mio. euro.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Logistikselskabet er også gået tilbage, hvis man kigger alene på fjerde kvartal. Omsætningen i fjerdekvartal lander på 490 mio. euro mod 909 mio. euro i fjerde kvartal 2022.

Resultatet tager også et lille fald. Scan Global Logistics fik underskud på 18 mio. euro i fjerde kvartal, hvilket er 2 mio. euro mere end samme kvartal i 2022.

Den dalende omsætning var dog ventet, fastslår ledelsen i årsrapporten, og er primært et resultat af et udfordret makroøkonomisk miljø kombineret med lavere fragtrater og mængder. 

Scan Global Logistics peger desuden på, at markedet har normaliseret sig, og at fragtraterne nu er tilbage på niveauet fra før corona. 

I starten af 2023 sagde Scan Global Logistics-topchef Allan Melgaard til MobilityWatch, at selskabet var ”forsigtige” optimister for året.

Opkøb

Driftsresultatet før særlige poster (ebitda) går også tilbage sammenlignet med 2022. Der er tale om et fald på 18 mio. euro, hvilket betyder, at driftsresultatet lander på 193 mio. euro i 2023.

Det er ”lidt under” de oprindelige forventninger til 2023, skriver Scan Global Logistics i årsrapporten. Selskabet forklarer, at udgifterne til sidste års ejerskifte påvirker resultatet. 

Driftsresultat før særlige i fjerde kvartal ender på 41 mio. euro, hvilket er 9 mio. euro mindre end i det sidste kvartal i 2022.

Scan Global Logistics blev i foråret opkøbt af kapitalfonden CVC Capital Partners, der købte amerikanske AEA Investors’ aktiemajoritet. Den amerikanske fond er stadig en del af ejerkredsen i dag.

Hvidovre-selskabet har siden da været selv været aktive på opkøbsfronten. Bl.a. købte selskabet i maj danske Sand Road Freight A/S, i august var det schweiziske Belglobe Sàrl, mens man i september købte op i Portugal i form af FLS - Freight & Logistics Soloutions.

Opkøbene fortsatte ind i oktober og december, fremgår det af årsrapporten.

Børsplaner

Efter planen skal Scan Global Logistics gå på børsen i 2027. Allan Melgaard har dog tidligere sagt til MobilityWatch, at der er flere ting, der skal falde på plads inden da.

Det handler bl.a. om, at toplinjen skal ramme 5 mia. dollar - eller knap 4,5 mia. euro - inden da, mens selskabet også skal være mere modstandsdygtigt mod økonomisk tilbagegang.

”Det handler om at sikre, at virksomheden er tilstrækkeligt diversificeret på geografier, på produkter og i segmenter, så vi ikke er så udsatte ved svingninger i markedet,” sagde Allan Melgaard til MobilityWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også