DSV-rival afviser interesse i DB Schenker

Kuehne+Nagel ser i stedet muligheder for at hente kunder, hvis den tyske speditør går til anden side.
Stefan Paul, topchef i Kuehne+Nagel | Foto: Kuehne+nagel
Stefan Paul, topchef i Kuehne+Nagel | Foto: Kuehne+nagel

Det tegner ikke til, at den tyske speditør DB Schenker bliver slugt af schweiziske Kuehne+Nagel, der sammen med DSV og DHL er blandt de største logistikselskaber i verden.

Det var i hvert fald ikke indtrykket, da ledelsen i Kuehne+Nagel fredag eftermiddag svarede på spørgsmål på et investorkald i forbindelse med årsregnskabet for 2023.

Her blev der spurgt ind til Kuehne+Nagels interesse for opkøb og konkret, om selskabet er på vej til at byde på DB Schenker, som tegner til at kunne blive den største virksomhedshandel i 2024 til en pris på op mod 150 mia. kr.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Interessen for en overtagelse af den tyske konkurrent virkede imidlertid meget lille hos schweizerne. 

Hverken topchef Stefan Paul eller finansdirektør Markus Blanka-Graff sagde direkte nej, men det blev understreget flere gange, at organisk vækst er kernen for Kuehne+Nagel. 

Og skal selskabet foretage opkøb, skal det ikke ske for at vokse betydeligt, men for at få særlige kompetencer eller komme ind på udvalgte markeder.

”Organisk vækst er vores dominerende fokus,” sagde Markus Blanka-Graff og understregede, at den strategi ligger fast.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Deutsche Bahn planlægger at bruge pengene fra salg af DB Schenker til at nedbringe sin gæld og investere i jernbanen. | Foto: Arne Dedert/AP/Ritzau Scanpix
Deutsche Bahn planlægger at bruge pengene fra salg af DB Schenker til at nedbringe sin gæld og investere i jernbanen. | Foto: Arne Dedert/AP/Ritzau Scanpix

Dermed kunne det tyde på, at schweizerne ikke er blandt den angiveligt forholdsvis store kreds af interesserede aktører, der pønser på at byde på DB Schenker, som er blevet sat til salg af Deutsche Bahn i slutningen af 2023.

Det har således været fremme, at mere end 20 aktører skulle have meldt sig i konkurrencen om den tyske speditør, der også er blandt verdens største logistikselskaber. 

Her skulle danske DSV være iblandt, og Børsen kunne tidligere på ugen beskrive, at selskabet har hyret to banker til at hjælpe med at strikke et bud sammen på DB Schenker.

Også A.P. Møller-Mærsk er for nylig vendt på en tallerken. 

Efter tidligere at have afvist en overtagelse har topchef Vincent Clerc udtalt, at Mærsk, der satser meget på logistik, bliver nødt til at undersøge, om et køb af DB Schenker kunne være attraktivt. 

Endelig har det været fremme, at også flere arabiske aktører samt en stribe konstellationer med kapitalfonde skulle være interesseret i at købe den tyske speditør.

Kan øge markedsandel

På investorkaldet fredag blev ledelsen i Kuehne-Nagel også spurgt ind til, om der er gevinster for schweizerne ved, at en anden aktør løber med DB Schenker.

Det bakkede adm. direktør Stefan Paul op om. Han pegede på, at der i den type situationer ofte vil komme en usikkerhed hos kunderne, ligesom der i forbindelse med sammenlægninger ofte kan være kunder, der går tabt i processen.

”Uanset hvad der kommer til at ske, kommer der til at være en vis kundebase, som vil søge efter et alternativ, og som automatisk vil hjælpe os med at øge vores markedsandel,” sagde Stefan Paul. 

Hos Sydbank-analytiker Mikkel Emil Jensen er det ikke overraskende med den lave interesse for DB Schenker hos Kuehne+Nagel.

”Jeg tror, at det vil være en for stor mundfuld for dem, da det vil være svært for dem at hente de synergier, der skal til for at kunne tilbyde en pris, som DSV f.eks. kan,” siger han til MobilityWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også