100 år gammelt fragtfirma tog afgørende beslutning i 2006: "Vi måtte vælge et ben at stå på"

Familiefirmaet H.P. Therkelsen startede i Løgumkloster, men rykkede i 1975 til Padborg. Her skulle firmaet 30 år senere træffe en afgørende beslutning for foretagendet.
Peter Therkelsen blev aktionær i H.P Therkelsen i 2009 og udnævnt til adm. direktør i 2012 | Foto: PR-foto/H.P. Therkelsen
Peter Therkelsen blev aktionær i H.P Therkelsen i 2009 og udnævnt til adm. direktør i 2012 | Foto: PR-foto/H.P. Therkelsen

På den første adresse på Eksportvej i grænsebyen Padborg huserer det sønderjyske transportfirma H.P. Therkelsen.

Det 106 år gamle familieforetagende, der gør sig inden for køletransport, fik sidste år sin første omsætning på over en halv mia. kr. Det betyder, at firmaet har firdoblet sin omsætning, siden Peter Therkelsen tog over som adm. direktør og fjerde generation i 2012.

Grundstenene til væksten blev dog lagt allerede i midten af nullerne, men tager man de langsigtede briller på, var det i tiden efter anden verdenskrig, at der blev fyret godt op under kedlerne i det sønderjyske transportfirma.

Dengang var det Hans Peter Therkelsen, der stod i spidsen for virksomheden, og Peter Therkelsen, der er hovedaktionær i familieforetagendet, kalder sin farfar en ”driftig forretningsmand, som investerede i nærmest alt, hvad der kunne køre på gummihjul”.

”Han købte flere biler og udvidede forretningsområdet. Firmaet begyndte bl.a. at køre hele huse fra Sverige til Saudi-Arabien og kørte med en masse industrigods og fødevarer,” fortæller Peter Therkelsen, da MobilityWatch møder ham på hovedkontoret i Padborg.

Hans Peter Therkelsen overtog firmaet i 1944. Familievirksomheden blev grundlagt af hans far, Niels Therkelsen, i 1918 i Løgumkloster i det sydvestlige Sønderjylland.

Dengang bestod vognparken af hestevogne, som Niels Therkelsen brugte til at transportere telefonpæle. Desuden kørte han taxikørsel for læger og sygeplejersker.

Grundlæggeren anskaffede sig sin første lastbil efter genforeningen i 1920, hvor H.P. Therkelsen var blevet en dansk virksomhed. Den blev brugt til at køre fisk på åben lad til Flensborg.

I dag er H.P. Therkelsen dog en helt anden størrelse.

En afgørende beslutning

Nu til dags råder familiefirmaet over 190 egne køletrailere og har specialiseret sig landevejstransport af levnedsmidler overalt i Europa. 

Siden 1975 har H.P Therkelsen holdt til i grænsebyen Padborg, og kalenderen skrev 2006, da H.P. Therkelsen traf en afgørende beslutning.

Man valgte således at afvikle den del af forretningen, der handlede om kørsel med presenningstraileres og i stedet fokusere 100 pct. på transport af temperaturfølsomme varer.

”På det tidspunkt kunne vi godt se, at vi konkurrencemæssigt ikke både kunne fokusere på køle-fryse- og presenningsgods. Vi måtte vælge et ben at stå på. For at skære det ud i pap var det først, da vi begyndte at fokusere på den niche, at strukturerne til det, vi er i dag, begyndte at blive tegnet,” siger Peter Therkelsen.

I dag er firmaets største markeder er Tyskland og Sverige, men import til Danmark fylder også en del, fortæller Peter Therkelsen. 

Inden for de senere år, hvor man har opnået en form for mæthedspunkt i Tyskland, er firmaet vokset også Italien og Spanien.

(Læs videre under billedet)

Peter Therkelsen foran malerierne af sin oldefar, farfar og far, der alle har drevet H.P. Therkelsen før ham. | Foto: PR-foto/H.P. Therkelsen
Peter Therkelsen foran malerierne af sin oldefar, farfar og far, der alle har drevet H.P. Therkelsen før ham. | Foto: PR-foto/H.P. Therkelsen

Peter Therkelsen blev aktionær i 2009 og udnævnt til adm. direktør i 2012, da generationsskiftet var fuldført. Før det havde Peter Therkelsens far, Mogens Therkelsen, drevet firmaet.

Da Peter Therkelsen tog over fra sin far, omsatte firmaet for 130 mio. kr., og et årti plus det løse senere har toplinjen 515 mio. kr.

”Det er resultatet af vedholdenhed i vores niche. Prismæssigt er vi måske ikke den billigste, hvis du sammenligner os med andre, men vi har valgt at tro på, at vi er den billigste, når du kigger på helheden. Det gælder i forhold til leveringssikkerhed, service, kvalitet og kundeservice,” siger Peter Therkelsen.

To kriser

Selv betegner Peter Therkelsen den start, han fik som aktionær i H.P. Therkelsen som lidt af en ilddåb. 

Han trådte ind i ejerkredsen, mens finanskrisen i slutnullerne rasede, og det blev ikke den eneste krise, han var med til at føre firmaet igennem.

Godt ti år senere kom coronapandemien. H.P. Therkelsen var hårdt ramt, og mange af selskabets lastbiler var i bedste fald halvtomme, når de blev sendt ud på landevejene. 

Alligevel fortsatte man driften ud fra en tanke om, at hvis firmaet var der for sine kunder under pandemien, ville kunderne også være der for transportfirmaet på den anden side.

”Vi føler, at vi har en meget stor loyalitet fra vores kunder. Nogle af dem har vi haft siden 1965, og der er flere, som vi har haft i 25, 30, 40, 50 år,” siger Peter Therkelsen.

(Læs videre under grafikken)

Desuden satte H.P. Therkelsen sidste år punktum for en langvarig sag om cabotagekørsel, som ifølge Peter Therkelsen har ramt familiefirmaet på stoltheden og været en bitter pille at sluge.

Sagen blev rejst mod et tysk datterselskab, og moderselskabet blev vurderet til at have medvirkeansvar.

”Det er noget, der har fyldt meget følelsesmæssigt meget for os,” siger Peter Therkelsen, der anser sagen som henlagt og ikke har lyst rippe op i den igen. 

Digitalisering

Nu kan firmaet se fremad uden sagen hængende over hovedet, og i øjeblikket har H.P. Therkelsen fokus på bl.a. digitalisering og optimering som investeringsområder. 

Peter Therkelsen fortæller, at familievirksomheden de senere år eksempelvis har udvidet sin it-afdeling til fem personer, hvor der tidligere kun var en enkelt ansat.

”Det kan godt være, vi fylder 106 i år, men vi vil gerne være en moderne virksomhed. Vi skal udvikle os og være dygtige på digitalisering, for ellers kan vi ikke følge med konkurrencemæssigt, og det stiller jo nogle krav,” siger Peter Therkelsen.

”Derfor investerer vi meget i digitalisering, i datasikkerhed og dataudvikling, og vi har en dataingeniør ansat, som man ikke kunne forestille sig skulle være nødvendigt i en transportvirksomhed for bare fem-otte år siden.”

Opkøb er til gengæld ikke noget, som H.P. Therkelsen har på tegnebrættet. Det skete et par gange i Mogens Therkelsens tid, men aldrig under Peter Therkelsen.

”Vi har altid holdt øjne og ører åbne for muligheder, men i og med, at vi befinder os i en niche, så er der ikke ret mange, der ligger til højrebenet,” forklarer den adm. direktør. 

”Desuden er vi gået partnervejen og har partnerskaber i flere lande, så hvis vi etablerede afdelinger i de samme lande, så ville vi jo kannibalisere på de partnerskaber.”

Stoppede som adm. direktør

På nuværende tidspunkt står der ikke en femte generation klar i kulissen til at drive H.P. Therkelsen videre, når Peter Therkelsen engang vælger at trække sig tilbage. Både hans egne og hans brors børn synes dog, det er ”spændende”, hvad deres fædre foretager sig, fortæller han.

Peter Therkelsen ejer 70 pct. af firmaet, mens broren, Thomas Therkelsen, sidder på 20 pct. De resterende 10 pct. er ejet af Michael Olsson og Kim Winum Moldt, som har været med siden 2009.

Peter Therkelsen blev adm. direktør i 2012, og i en periode lukkede han faktisk en ”fremmed” ind i firmaet som topchef. I 2020 overgav han således posten som adm. direktør, men den løsning holdt kun kort tid. 

Det viste sig, at det ikke var det rigtige match for H.P. Therkelsen. Det er ikke nemt som udefrakommende at træde ind i en familievirksomhed med mere end 100 år på bagen, mener Peter Therkelsen.

”Det var klart en medvirkende årsag. Skulle man overveje det igen, og det er ikke på tegnebrættet, vil jeg understrege, at selve research-processen nok også skal være anderledes. Det kan være svært at komme ind”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også