Mærsk ser stor europæisk interesse for tomme kinesiske fabrikker

Det er blevet billigere at få fremstillet varer i Kina, da landet har problemer med tomme fabrikker, fortæller Vincent Clerc til Børsen. 
Vincent Clerc er adm. direktør i det danske rederi Mærsk. | Foto: Denis Balibouse/Reuters/Ritzau Scanpix
Vincent Clerc er adm. direktør i det danske rederi Mærsk. | Foto: Denis Balibouse/Reuters/Ritzau Scanpix

Det kinesiske væksttog er bremset op, og det har skabt tomme fabrikker i landet, hvilket europæiske virksomheder udnytter på grund af en lav pris. 

Det fortæller Vincent Clerc, der er adm. direktør i Mærsk, til Børsen

“Europæiske kunder er begyndt at købe mere ind i Kina, end de hidtil har gjort. Når du kigger netto på, hvad der kommer ud af Kina, kan vi se, at det faktisk ikke har ændret sig særlig meget,” fortæller han. 

Flere vestlige virksomheder har de seneste år droslet ned på deres aktiviteter i landet, for ikke at blive for afhængig af kineserne. 

I stedet spalter virksomhederne deres aktiviteter ud til andre nærtliggende lande såsom Vietnam og Indonesien. Manøvren er kendt som Kina+1-strategien. 

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også