Topchef: DSV har taget markedsandele på tværs af forretningen

Jens Lund hæfter sig særligt ved, at DSV er vokset mere end Kuehne+Nagel på særligt søfragtsdelen i første kvartal.
DSV-topchef Jens Lund hæfter sig særligt ved, at selskabet er vokset mere end konkurrenten Kuehne+Nagel i det forgangne kvartal. | Foto: Pr / Dsv
DSV-topchef Jens Lund hæfter sig særligt ved, at selskabet er vokset mere end konkurrenten Kuehne+Nagel i det forgangne kvartal. | Foto: Pr / Dsv
AF MARKETWIRE

DSV har taget markedsandele på tværs af forretningen, hvor især søfragtsforretningen har været mere ombejlet end konkurrenterne.

Det siger administrerende direktør, Jens Lund, efter transport- og logistikkæmpens regnskab for første kvartal.

”Vi har taget markedsandele across the board, og det er jo noget, når man driver forretning, som er super vigtigt,” udtaler Jens Lund.

DSV’s store schweiziske konkurrent Kuehne + Nagel aflagde regnskab tirsdag morgen.

Inden for luftfragt havde Kuehne + Nagel ifølge DSV’s topchef den samme udvikling som den danske transportkoncern, men schweizerne har også fragt af let fordærvelige varer, såkaldte perishables.

Det er et marked, som ifølge Jens Lund ikke giver særlig meget positiv bruttoavance, og som derfor ikke er særligt interessant for DSV, der ikke har nogen aktiviteter her.

”Hvis du piller det ud, så har vi slået dem,” udtaler DSV’s administrerende direktør om DSV’s udvikling i markedsandele inden for luftfragt.

I søfragt har DSV virkelig taget nogle markedsandele.

”De (Kuehne + Nagel ired.) estimerer, at markedet er vokset med 3 pct., og det tror vi også selv. Der er vi jo vokset 8 pct.,” udtaler Jens Lund om udviklingen i søfragt.

Den danske transportkæmpes topchef fremhæver også de vundne markedsandele inden for de to andre divisioner, vejforretningen, Road, og lagerforretningen, Solutions.

”Så det er jo altid dejligt at se, at kunderne synes, at det værditilbud, vi har, er relevant, og de faktisk har lyst til at vokse den volumen, som vi producerer for dem,” udtaler en stærkt tilfreds Jens Lund.

Vundne markedsandele drevet af øget kundefokus

DSV’s vundne markedsandele er blandt andet drevet af et øget fokus på kunderne.

”Vi har øget det kundefokus, vi har,” fortæller Jens Lund, der fremhæver, at DSV er særligt stærk inden for de mellemstore kunder - de såkaldte SME-kunder.

Også med henblik på servicering af de større kunder har DSV organiseret sig lidt bedre, udtaler topchefen, der lægger vægt på, at processen med at gøre forretningen mere kundevendt har været succesfuld.

”Frem for bare at komme med et værditilbud, uden måske at have så meget kundefokus. Så prøver vi at skræddersy vores løsninger lidt bedre til kunden,” siger DSV’s topchef, der fortsætter:

”Dermed kan man være med til at skabe noget værdi ud over bare at lave transporten for kunden.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også