Forsvarets leverandør fortsætter fragt via Rusland – DSV siger nej: "Det koster os selvfølgelig"

Danske logistikaktører er delte, når det gælder etikken i at fragte gods via den russiske jernbane.
”Vi er fuldt ud vidende om, at vi har flere konkurrenter, der gør det. Og vi har kunder, der efterspørger det," lyder det fra DSV-topchef Jens Lund om fragt gennem Rusland. | Foto: DSV
”Vi er fuldt ud vidende om, at vi har flere konkurrenter, der gør det. Og vi har kunder, der efterspørger det," lyder det fra DSV-topchef Jens Lund om fragt gennem Rusland. | Foto: DSV

Det har for nylig vakt kritik, at Forsvarets logistikleverandør Scan Global fortsat benytter sig af fragt gennem Rusland.

Fragt via den russiske jernbane er ikke underlagt EU-sanktioner og er derfor stadig lovlig. Mange kunder efterspørger også produktet, hvorfor man hos Scan Global fortsat gør det, fortalte topchef Allan Melgaard tirsdag til MobilityWatch

Flere fragtvirksomheder har imidlertid afstået fra at foretage den slags transporter af etiske årsager. En af dem er DSV.

”DSV tilbyder ikke nogen former for fragt gennem Rusland. Det er et principielt standpunkt, vi har taget,” understreger topchef Jens Lund i en mail til MobilityWatch.

Man har imidlertid noteret sig, at der er andre selskaber, som er fortsat med det.

”Vi er fuldt ud vidende om, at vi har flere konkurrenter, der gør det. Og vi har kunder, der efterspørger det. Men efter vores mening passer det ikke ind i det at være en dansk funderet virksomhed – uanfægtet at vi er globale med cirka 74.000 mennesker fordelt i 80 lande.”

Lader det være op til politikerne

Efterspørgslen på fragt gennem Rusland er vokset over de seneste måneder, efter konflikten i og omkring Det Røde Hav blussede op hen mod slutningen af 2023.

Det har således forlænget transittiderne på søfragt massivt, eftersom rederier nu af sikkerhedshensyn er nødt til at sejle neden om Afrika i stedet for at kunne sejle gennem Det Røde Hav.

Samtidig er flyfragt en dyr løsning, hvorfor der altså er vokset en interesse op for jernbanefragt gennem Rusland.

Flere politikere har imidlertid talt dunder mod det, idet den russiske jernbane er statsejet. Det skyldes, at de afgifter, som man betaler for at køre på jernbanen, havner i den russiske statskasse og derfra kan blive brugt til at føre krig.

Tidligere har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) erklæret sig åben for at begrænse transport gennem Rusland. 

Senest har Bergur Løkke Rasmussen, Moderaternes medlem af EU-Parlamentet, i heftige vendinger kritiseret, at særligt Forsvaret samarbejder med et selskab, der fragter varer via Rusland.

”Det lyder fuldkommen vanvittigt i mine ører, at det danske forsvar arbejder sammen med en virksomhed, som tjener sine penge ved at transportere varer gennem Rusland og på den måde støtter den russiske krigsmaskine,” lød det for nylig.

Scan Global-topchef Allan Melgaard har omvendt afvist kritikken. 

Han har argumenteret for, at man ved at sige nej kundernes ønske om fragt gennem Rusland risikerer at miste yderligere forretning. Det kan ske, hvis de pågældende kunder finder andre selskaber, der er villige, og efterfølgende flytter mere af deres forretning derover.

”Vi tænker vores”

Hos DSV har man imidlertid valgt at tage de tab, der måtte følge med ved at sige nej.

”Det koster os selvfølgelig både noget forretning og indtjening, men det har vi taget højde for i vores finansielle forecast,” lyder det fra topchef Jens Lund til MobilityWatch.

DSV-topchefen ønsker imidlertid ikke at tage stilling til, om der politisk bør indføres sanktioner, der vil lukke ned for fragtformen.

”Vi lader det være op til politikere og interesseorganisationer at vurdere, hvad der er det rigtige at gøre i forhold til at ændre rammebetingelserne,” udtaler han og tilføjer:

”Vi tænker vores, men vi skal ikke bedrive politik.”

Mens DSV altså ikke vil fragte varer via Rusland, har selskabet selv været genstand for kritik for sin involvering i det store saudiarabiske The Line-projekt. 

Her vil udviklingsselskabet Neom opføre en megaby i regionen af samme navn i den nordvestlige region i Saudi-Arabien. 

DSV har stiftet et joint-ventureselskab sammen med Neom, som vil investere 70 mia. kr. i at udbygge logistiksystemet i regionen. 

Det danske selskabs involvering har dog mødt undren og bekymring fra bl.a. investorer, da projektet tidligere blevet hårdt kritiseret for menneskerettighedsbrud. 

DSV har dog i debatten understreget, at selskabet overholder alle krav, og ikke giver køb på arbejdsvilkår eller menneskerettigheder. 

Læs mere om sagen om fragt gennem Rusland nedenfor.

(Denne artikel er et samarbejde mellem ShippingWatch og MobilityWatch).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også