Dansk logistikselskab holder fast i forventninger efter underskud i første kvartal

Topchef oplever et marked, der er svært at navigere i.
Allan Melgaard, adm. direktør i Scan Global | Foto: Gregers Tycho
Allan Melgaard, adm. direktør i Scan Global | Foto: Gregers Tycho

Det danske logistikselskab Scan Global kommer ud af årets første kvartal med et underskud på 9 mio. euro, svarende til 67 mio. kr.

Det fremgår af selskabets kvartalsrapport, der er offentliggjort fredag eftermiddag.

Til sammenligning havde selskabet et overskud i samme periode i 2023 på 6 mio. euro. Der er dog tale om proformatal, som bunder i, at Scan Global sidste forår blev overtaget af kapitalfonden CVC, der købte aktiemajoriteten i logistikselskabet, som sigter efter en børsnotering indenfor en årrække. 

Underskuddet i første kvartal kommer på baggrund af en omsætning på 490 mio. euro og et driftsresultat (ebitda) før særlige poster på 40 mio. euro. Begge poster er et godt stykke under niveauet sammenlignet med proformatallene for første kvartal 2023.

Tilfreds trods modvind

I en pressemeddelelse peger selskabet på, at kvartalet har været præget af særlige udfordringer inden for søfragt - herunder aflyste afgange og situationen i Det Røde Hav - samt et generelt konkurrencepræget fragtmarked.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Trods tilbagegangen mener topchef Allan Melgaard dog, at selskabet har leveret solide resultater, som han er tilfreds med.

”Jeg er glad for, at vi fortsætter med at levere efter planen og fastholder forventningerne til 2024 på trods af stadigt skiftende markedsforhold, som gør det meget kompliceret at navigere i,” udtaler han.

Forventningerne til hele 2024 lyder på et ebitda-resultat før særlige poster på 195-215 mio. euro. 

I fokus for togfragt

Scan Global er for øjeblikket genstand for offentlig debat. 

Det skyldes, at selskabet modsat en lang række andre aktører i logistiksektoren fortsat arrangerer fragt gennem Rusland med tog.

Det er ikke ulovligt eller i strid med sanktioner på området, men en række aktører i sektoren som f.eks. DSV og A. P. Møller-Mærsk afholder sig fra dette af etiske årsager, da fragten bidrager til den russiske statskasse.

Samtidig har flere politikere kritiseret fragtmetoden og opfordret til, at man stopper den. Særligt har det vakt opsigt, at det danske forsvar har en milliardstor aftale med netop Scan Global.

Forsvaret og Forsvarsministeriet har dog ikke fundet juridisk grundlag for at ophæve kontrakten. 

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) har imidlertid ikke forholdt sig til den etiske dimension af sagen - heller ikke selv om udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) tidligere har udtalt kritik af fragtmetoden.

Enhedslistens forsvarsordfører, Søren Søndergaard, har tidligere peget på, at sagen ikke er slut, og at han ønsker en diskussion af, ”hvad der styrer vores forretningmæssige og økonomiske forhold til Rusland, og hvor vi trækker grænserne.”

”Mange politikere holder store taler om, hvor slem Putin er, men det er som om, at der ned igennem systemet ikke er en klarhed over, hvad det betyder. Det er den her sag et fantastisk godt eksempel på,” har Søren Søndergaard udtalt til MobilityWatch og ShippingWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu