En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
10.05.2021kl. 06.38

Professor ser behov for flere penge til lokalbaners skinner og tog

Lokalbanerne har et efterslæb, når det gælder vedligehold og investeringer, vurderer professor i transport.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Det vil ikke være frås at kaste flere penge efter landets lokalbaner, sådan som Danske Regioner beder om.

Det siger professor i transport ved DTU Otto Anker Nielsen.

"Lokalbanerne er generelt relativt veldrevne, men de har bare haft meget få midler at drive dem for."

"Jeg kan ikke konkret vurdere, hvor mange penge der er brug for. Men jeg deler vurderingen er, at der er et efterslæb og behov for investeringer," siger Otto Anker Nielsen.

Der er 13 lokalbaner landet over, der fragter passagerer med tog især i udkantsområder.

Tog og skinner drives af lokale selskaber, der får penge til opgaven fra regionerne.

Pengene kommer i sidste ende fra staten.

Og nu rækker Danske Regioner hånden frem til politikerne på Christiansborg og beder om ekstra penge.

124 millioner kroner ekstra hvert år i perioden fra 2021 til 2026.

I forvejen modtager regionerne årligt 100 millioner kroner til investeringer i de danske lokalbaner.

"I forbindelse med kommunalreformen var der en tendens til at lægge ansvar over til regioner og kommuner, uden at der helt fulgte tilstrækkelige midler med."

"Det har vi set på vejområdet, og vi ser nok lidt af det samme med lokalbanerne," vurderer Otto Anker Nielsen.

Der er ellers nok at bruge penge på de kommende år, vurderer han.

"Lokalbanerne står over for store investeringer, især når det gælder skinnenettet og nyt materiel."

"Mange af dem kører med gamle dieseltog, som står for at skulle udskiftes," siger Otto Anker Nielsen.

Her vil det ifølge professoren være mest rationelt at skifte til batteritog, sådan som det også er planen både på Sjælland og i Vestjylland.

I Landdistrikternes Fællesråd ser formand Steffen Damsgaard lokalbanerne som afgørende for, at det også er attraktivt at bosætte sig i yderområder.

"Lokalbanerne er vigtige for, at vi har et land i balance, og som hænger sammen."

"Det duer ikke, at togene er udslidte og har dårlig komfort. Eller at man ikke kan sidde på alle sæder, fordi nogle af dem er taget ud for ikke at slide på skinnerne."

"Det skal vi have gjort op med, for ellers fravælger borgerne lokalbanerne," siger han.

 

Her er en liste over de 13 danske lokalbaner fordelt på regioner:

Region Nordjylland:

* Hirtshalsbanen kører mellem Hjørring og Hirtshals.

* Skagensbanen kører mellem Frederikshavn og Skagen.

Region Midtjylland:

* Odderbanen kører mellem Odder og Aarhus.

* Lemvigbanen kører mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn.

Region Syddanmark:

* Vestbanen kører mellem Varde og Nørre Nebel.

Region Sjælland:

* Lollandsbanen kører mellem Nykøbing Falster og Nakskov.

* Odsherredsbanen kører mellem Holbæk og Nykøbing Sjælland.

* Tølløsebanen kører mellem Tølløse, Slagelse og Høng.

* Østbanen kører mellem Køge, Haslev og Fakse Ladeplads/Rødvig.

Region Hovedstaden:

* Nærumbanen kører mellem Jægersborg og Nærum.

* Frederiksværkbanen kører mellem Hillerød, Frederiksværk og Hundested.

* Lille Nord kører mellem Hillerød og Helsingør.

* Gribskov- og Hornbækbanen kører mellem Hillerød, Gilleleje og Helsingør/Tisvildeleje.

Kilde: Danske Regioner.

Regioner beder om flere penge til skrantende lokalbaner 

Relaterede artikler:

  • Foto: Jens Dresling

    Regioner beder om flere penge til skrantende lokalbaner

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

Kurt Skov træder tilbage som bestyrelsesformand for milliard-koncernen Blue Water Shipping, men han slipper ikke virksomheden, forsikrer han. Som bestyrelsesmedlem vil han ”følge med i den overordnede drift”.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Persontransport

Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift

For abonnenter

Koji Sato, den nye adm. direktør, står til venstre for afgående topchef Akio Toyoda. | Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Toyota udnævner ny topchef

For abonnenter

Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Royal Mail mister milliardbeløb på strejker

For abonnenter

Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand

Niels Henrik Rasmussen, adm. direktør i Donkey Republic | Foto: Pr / Donkey Republic
Persontransport

Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud

For abonnenter

Læs også

Niels Henrik Rasmussen, adm. direktør i Donkey Republic | Foto: Pr / Donkey Republic
Persontransport

Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud

Delecykelselskabet Donkey Republic har med nye investeringer lagt an til at kunne byde ind på større udbud i flere europæiske byer, fortæller direktør.

For abonnenter

Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen. | Foto: Casper Dalhoff/JPA
Fragt og logistik

Frode Laursen støtter milliardpulje til ellastbiler – men peger på større problem

Fragtkoncernen Frode Laursen bakker op om nyt forslag om en milliardpulje til indkøb af ellastbiler. Der er dog behov for at tage hånd om et større problem, mener direktør Thomas Corneliussen.

For abonnenter

Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Postnord efter kritik af opsagt aftale: Vi er fortsat landsdækkende

Postnord har opsagt aftalen med 200 butikker, som ikke længere skal udlevere pakker, men Postnord understreger, at man fortsat er landsdækkende, skriver Dagligvarehandlen. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Royal Mail mister milliardbeløb på strejker – 27. jan.
  • Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Toyota udnævner ny topchef – 27. jan.
  • Flyproducent på jagt efter mere end 13.000 nye medarbejdere – 27. jan.
  • Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand – 27. jan.
  • Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud – 27. jan.
  • Nye Borgerlige får igen ny transportordfører – 27. jan.
  • SAS-bestyrelsen afholdt ti ekstraordinære møder sidste år – 27. jan.
  • OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune – 27. jan.
  • DB Schenker indgår aftale om stort antal eldrevne lastbiler – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • DFDS-boss ser mulig eksplosion i efterspørgsel ved milliardpulje til grønne lastbiler – 27. jan.
  • Clever lancerer kæmpebatteri – 27. jan.
  • Borgmester vil mindske antallet af parter bag Aarhus Letbane efter it-fejl – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge