MobilityWatch

Vejnetstrængsel betyder langsom mobilitet i hovedstaden

Presset på vejnettet er størst i hovedstaden,viser ny opgørelse. Det er blandt andet med til at øgee spildtiden hos de erhvervsdrivende, lyder det.

Foto: Finn Frandsen

I Sønderborg og Aalborg kommer folk markant hurtigere frem end i Frederiksberg, Rødovre og Albertslund, hvor bilpendlere i gennemsnit kører omkring halvt så hurtigt.

Det viser en opgørelse fra brancheorganisationen SMVdanmark, skriver Berlingske.

"Det ser jeg som udtryk for, at vejene enten er for dårlige i kommunerne rundt om København, eller at der er for mange biler på vejene. Uanset hvad, er det spildtid for pendlerne, der skal på arbejde. Og spildtid for eksempelvis håndværkere, der er afhængige af varebilen for at fragte værktøj og materialer," siger Bjarke Roed-Frederiksen, chefkonsulent i SMVdanmark, til avisen.

Opgørelsen, der er udarbejdet i forbindelse med infrastrukturforhandlingerne, viser, at borgere i Sønderborg i gennemsnit kan køre 88 kilometer i timen, mens tallet for Frederiksberg er 43,8 kilometer i timen.

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også