MobilityWatch

Havne-chef i Aalborg om tocifret millionudvidelse: Vi har plukket den lavest hængende frugt

Til næste år udvider Port of Aalborg for første gang i mere end 30 år sin kajkapacitet. Det sker efter et par år med så stor efterspørgsel, at man ikke har kunne efterkomme det hele, fortæller marketingdirektør.

Det er Østhavnen, som ses på billedet her, der står over for en kajudvidelse. | Foto: PR/Port of Aalborg

Når februar bliver til marts næste år, skal der være 27.800 kvadratmeter mere kaj klar på Østhavnen i Port of Aalborg.

Det er et projekt, som ventes at koste den nordjyske havn et tocifret millionbeløb, og som vil være den første udvidelse af havnens kajkapacitet i mere end tre årtier. En udvidelse, der er et resultat af den voksende efterspørgsel, som Port of Aalborg har oplevet de seneste år.

"Vi har oplevet gennem de sidste par år, at der har været en stigende efterspørgsel på projekter, der kræver, at man har nogle arealer til en kaj for at håndtere og også midlertigt lægge forskellige godstyper op," siger Kjartan Ross, marketingdirektør i Port of Aalborg, til MobilityWatch og tilføjer:

"Selvfølgelig kan man jo forsøge at optimere rigtig mange ting hen ad vejen, men vi måtte også konstatere, at på et tidspunkt så kunne vi se, at der kom forespørgsler, som vi enten ikke kunne imødekomme, eller at vi ikke kunne konkurrere med det øvrige marked, og det er selvfølgelig ikke så tilfredsstillende - hverken for vores kunder eller os."

Vurderet situationen i mange år

Da der er tale om et bekosteligt anlægsprojekt, har overvejelserne derfor været grundige forud for beslutningen om at udvide kajen på Østhavnen. Flere udvidelsesmuligheder nåede også at være på tegnebrættet, inden beslutningen blev taget.

Som et eksempel på noget, havnen har valgt fra på den korte bane, nævner Kjartan Ross en udvidelse af multiterminalskajen. Et vigtigt parameter, som var med i overvejelserne om, hvad næste anlægsprojekt skulle være, var tidsperspektivet, og her havde Østhavnen et trumfkort.

"Det, vi er gået ind og kigge på, er, hvor hurtigt de enkelte kajstykker ville kunne laves, og hvad vil det koste. Så har vi selvfølgelig plukket den lavest hængende frugt først. Dermed ikke sagt at de andre ikke også kan komme i spil på et tidspunkt. Nu er det bare i første omgang den her," siger marketingdirektøren.

Set i lyset af, at I de sidste par år er gået glip af noget aktivitet, burde I så have været mere proaktive, når det kommer til udvidelse af kajen?

"Det er næsten et ledende spørgsmål, og der er svaret selvfølgelig nej, det synes vi ikke. Vi har vurderet situationen gennem mange år og kigget på, hvad behovet er, og hvad det er, vi kan byde, og hvordan matcher det. Det er først her de senere år, vi har kunnet se, at vi er begyndt at blive udfordret."

Noget af det, vi bryder os mindst om

Kjartan Ross tilføjer, at kajudvidelser ud fra et økonomisk perspektiv er noget af det, havnene "bryder sig mindst om at give sig i kast med". Det skyldes, at det kan være svært at planlægge og forudsige, hvordan aktiviteten vil blive på en kaj, mens der ved etableringer af eksempelvis opbevaringsarealer kan tegnes kontrakter for længere tid ad gangen.

Samtidig har stigende entreprenørpriser også været et af de parametre, som har talt imod projektet, fortæller havnedirektøren. Men da alle faktorer blev lagt sammen, endte Port of Aalborg altså med at komme til den konklusion, at Østhavnens kaj skulle udvides for første gang i mere end 30 år.

Forhåbningen er, at det også vil være med til at styrke selskabet i kampen mod konkurrerende havne.

"Det skal gerne gøre, at vi står bedre og har et bedre tilbud til vores kunder og potentielle kunder, end vi tidligere havde. Vi skal sørge for, at vi kan levere det, der er behov for til Aalborg og omegn, og det er det, den her kaj sigter imod," siger Kjartan Ross.

Opgaven med havneudvidelsen sendes snart i udbud, og arbejdet ventes påbegyndt i august. Det nye kajområde ventes at kunne blive taget i brug 1. marts 2022.

(Rettet 13.44. I en tidligere udgav fremgik det, at Port of Aalborg er en privatejet havn. Havnen er imidlertid et aktieselskab, som er 100 pct. ejet af Aalborg Kommune, hvorfor denne del nu er taget ud.)

Nordjysk havn udvider kajkapaciteten for første gang i mere end 30 år

Fredericia Havn står til udvidelse for trecifret millionbeløb 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs