MobilityWatch

Seneste prognose for grønne biler øger CO2-reduktion ved en Kattegatforbindelse

Omkring en halv mio. ton CO2 ekstra kan spares, hvis Kattegatforbindelsen bliver bygget, lyder det fra Vejdirektoratet i et svar på et spørgsmål stillet til transportministeren.

Her på Kattegat kan der i en ikke alt for fjern fremtid skyde en broforbindelse op. I øjeblikket udarbejdes en forundersøgelse. | Foto: Dalhoff Casper/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

I 2018 udarbejdede Vejdirektoratet en strategisk analyse af en mulig fremtidig Kattegatforbindelse. Analysen, der blev lavet i samarbejde med Sund & Bælt, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets departement, var det første formelle skridt på vejen mod forbindelsen mellem Jylland og Sjælland.

På baggrund af Energistyrelsens daværende basisfremskrivning om ca. 167.000 el- og hybridbiler på de danske veje i 2030 lød det, at en fast forbindelse over Kattegat vil reducere CO2-udledningen med 0,6 eller 0,7 mio. ton mellem åbningsåret 2035 og 2080.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Stribe af danske transportselskaber kritiserer særligt krav i EU-vejpakke

Et nyt EU-krav medfører, at lastbiler hver 8. uge skal vende retur til det land, de er indregistreret i. Det er en sten i skoen på en lang række transportselskaber, som til MobilityWatch fortæller, at de bliver nødt til at køre med tomme lastbiler. Vognmandslobby mener, at selskaberne ”piver.”

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs