MobilityWatch

Seneste prognose for grønne biler øger CO2-reduktion ved en Kattegatforbindelse

Omkring en halv mio. ton CO2 ekstra kan spares, hvis Kattegatforbindelsen bliver bygget, lyder det fra Vejdirektoratet i et svar på et spørgsmål stillet til transportministeren.

Her på Kattegat kan der i en ikke alt for fjern fremtid skyde en broforbindelse op. I øjeblikket udarbejdes en forundersøgelse. | Foto: Dalhoff Casper/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

I 2018 udarbejdede Vejdirektoratet en strategisk analyse af en mulig fremtidig Kattegatforbindelse. Analysen, der blev lavet i samarbejde med Sund & Bælt, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets departement, var det første formelle skridt på vejen mod forbindelsen mellem Jylland og Sjælland.

På baggrund af Energistyrelsens daværende basisfremskrivning om ca. 167.000 el- og hybridbiler på de danske veje i 2030 lød det, at en fast forbindelse over Kattegat vil reducere CO2-udledningen med 0,6 eller 0,7 mio. ton mellem åbningsåret 2035 og 2080.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede