MobilityWatch

Første spadestik i Tyskland er taget til Femern-forbindelsen

Efter planen står Femern-forbindelsen klar i 2029. Nu er arbejdet i gang både på dansk og tysk side.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det første spadestik på dansk grund er allerede taget for flere måneder siden, og mandag blev det første spadestik til Femern-forbindelsen, der skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern, så taget i Tyskland.

Med til begivenheden var blandt andre de to landes transportministre, altså heriblandt den danske, Benny Engelbrecht (S).

"Det er en meget stor og vigtig dag i dag, når vi også fysisk kommer i gang med byggearbejdet på tysk side."

"De endelige godkendelser er faldet på plads hos vores tyske naboer, og det betyder, at nu tager vi det sidste skridt i forhold til at få sat det konkrete byggearbejde i gang på tysk side," siger Engelbrecht.

Femern-forbindelsen ventes at stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang sænketunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.

Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog. Planlægningen af Femern-forbindelsen har været over 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Da aftalen blev indgået, var forventningen, at forbindelsen kunne stå klar i 2018. Oprindeligt var der planlagt en bro, men det blev i 2011 ændret til en tunnel.

Projektet har blandt andet været forsinket af protester fra borgere, miljøorganisationer og rederier, men i begyndelsen af november sidste år blev alle klager fejet af bordet ved forvaltningsdomstolen i Leipzig.

Og dermed var der grønt lys til det første spadestik på tysk side.

"Med de godkendelser, der er kommet på plads i de tyske domstole, så er 2029 pejlemærket," siger Engelbrecht.

"Det er selvfølgelig en forsinkelse i forhold til de oprindelige planer, hvor tunnelen allerede ville have været åbnet, men de tyske domstole og deres miljøgodkendelsesprocesser er meget langsommelige," siger Engelbrecht, der ikke frygter flere forsinkelser:

"Man skal aldrig vide sig for sikker på, at noget uventet kan dukke op. Men der er ikke noget, som peger i den retning."

Nye tyske klager rammer Femern-projekt

Store infrastrukturprojekter er dyrere i EU end resten af verden 

Mere fra MobilityWatch

DB Cargo lægger ny stor togordre

DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn, har lagt en større ordre på ny tog som en del af sit langsigtede mål om at erstatte sine 900 dieseldrevne tog.

Læs også

Relaterede