MobilityWatch

Tysk domstol stopper gravearbejde på Femern-forbindelsen

Der er både i tid og økonomi taget højde for risikoen for klager, oplyser selskabet bag Femern-forbindelsen (Rettet).

Foto: Boskalis / PR

(Rettelse: Underrubrik er ny. Før stod der, at der ikke må graves på tysk side i tre måneder, hvilket er forkert. Indledning også justeret.)

En tysk domstol har sat en midlertidig stopper for dele af gravearbejdet i den tyske ende af Femern-forbindelsen.

Det skriver Flensborg Avis.

Det er Tysklands øverste domstol i administrative spørgsmål, Bundesverwaltungsgericht i Leipzig, som har truffet afgørelsen.

Domstolen har ifølge avisen Schleswig-Holsteinische Zeitungsverlag (SHZ) fulgt en klage fra en borgergruppe over forbindelsen.

"Det er en overraskende succes, der ikke skal undervurderes," siger gruppens advokat, Wilhelm Mecklenburg, til SHZ.

Borgergruppen søgte torsdag om at få gravearbejdet ved en række fredede rev på linjeføringen midlertidigt stoppet, indtil en domstol vil have taget stilling til en begæring fra gruppen om cirka tre måneder.

Det er denne ansøgning, som domstolen har godkendt.

Afgørelsen betyder, at der indtil videre ikke må graves ved revene.

I slutningen af 2020 afviste domstolen klager og tillod gravearbejde ved revene. Det var dog med det forbehold, at nogle af dem fra dansk side skulle genetableres andre steder på bunden af Femern Bælt.

Med afgørelsen gav domstolen grønt lys til de første spadestik på tysk side.

Det er denne afgørelse, som borgergruppen har klaget over. Og det fører nu til et midlertidigt stop for gravearbejdet ved revene.

Femern A/S oplyser til Ritzau, at man er i gang med at forberede en besvarelse af klagen fra borgergruppen.

"Vi har taget højde for risikoen – både i tid og økonomi – for, at klager fra kritikere i Tyskland i revspørgsmålet kunne påvirke anlægsarbejdets planlagte udførelse i det kystnære område ved Femern."

"Øvrige anlægsarbejder på tysk og dansk side vil under alle omstændigheder fortsætte som planlagt," siger kommunikationschef Morten Kramer Nielsen i en skriftlig kommentar.

Femern-forbindelsen skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern.

Forbindelsen ventes at stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang sænketunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.

Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog. Planlægningen af Femern-forbindelsen har været over 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Nye tyske klager rammer Femern-projekt 

 

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs