Stor forskel i ladekapacitet: Fynsk kommune i bund – Frederiksberg i top

Frederiksberg topper listen over kommuner med flest ladepunkter til eldrevne biler per tusinde indbyggere, mens fynsk kommune er i bund.
Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

I takt med at danskerne køber flere elbiler og plug-in-hybridbiler, skal der også investere i nye ladestandere.

Et notat fra Transportministeriet viser, at der ved udgangen af 2021 var ca. 4850 offentligt tilgængelige ladepunkter, hvilket er en fordobling over de seneste tre år.

Notatet viser dog også, at der er stor forskel i andelen af ladepunkter per indbygger fra kommune til kommune.

Frederiksberg topper

På baggrund af oplysninger fra 95 ud af 98 af landets kommuner fremgår det, at Frederiksberg topper listen med 2,69 ladepunkter per tusinde indbyggere.

København er toer med 2,2 ladepunkter per tusinde indbyggere, mens Middelfart er treer med 1,7 ladepunkter per tusinde indbyggere.

"Det bemærkes, at mange af kommunerne med et højt antal lade punkter per tusinde indbyggere enten huser lufthavne eller andre centrale trafikale knudepunkter," lyder det i notatet.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Ser man mod bunden af opgørelsen, er det en fynsk kommune, der indtager pladsen som bundprop. Der er tale om Faaborg-Midtfyn, hvor andelen lyder på blot 0,04 ladepunkter per tusinde indbyggere. Gribskov, Favrskov, Skive, Hedensted og Allerød ligger alle lige over med 0,1 ladepunkter per tusinde indbyggere.

Ifølge opgørelsen, der er foretaget på baggrund af data fra selskabet Xcharge Analytics, ligger landsgennemsnittet på 0,83 ladepunkter per tusinde indbyggere.

Hjælp fra puljer

Notat viser, at der ved udgangen af 2021 var ca. 66.000 elbiler og cirka 77.000 plugin-hybridbiler i Danmark.

De i alt 4850 offentligt tilgængelige ladepunkter svarer til ét ladepunkt til knap 14 elbiler, og i en meddelelse til notatet lyder det fra den nye transportminister Trine Bramsen (S), at der er brug for endnu mere fart på opsætningen af ladepunkter.

"Det er derfor stadig nødvendigt at støtte den grønne udvikling på vejene, og det gør vi løbende med puljemidler, samtidig med vi byder alle aktører velkommen på banen, så det bliver lige så nemt at køre grøn bil som konventionel bil," udtaler ministeren.

Hun henviser bl.a. til, at der i forbindelse med Infrastrukturaftalen 2035 er afsat 500 mio. kr. til udrulning af ladeinfrastruktur, ligesom der også er en pulje på 150 mio. kr. til medfinansiering af offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale, regionale og private arealer i 2022.

Københavns Lufthavn vil om få år have et rekordhøjt antal ladepunkter 

Ladestandere til elbiler giver stridigheder i bolig- og ejerforeninger 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også