Tysk producent vinder ordren på Danmarks første batteritog

Midtjyske Jernbaner har gennemført et udbud om køb af syv batteritog, der skal erstatte de nuværende dieseltog fra slutningen af 2024.
Foto: Midtjyske Jernbaner/PR
Foto: Midtjyske Jernbaner/PR

Det bliver tyske Siemens Mobility, der skal levere syv batteritog til Midtjyske Jernbaner og dermed de første batteritog i Danmark nogensinde.

Det skriver det jyske trafikselskab, der betjener togstrækningerne Holstebro-Skjern og Vemb-Lemvig-Thyborøn, i en meddelelse på sin hjemmeside.

Indkøbet er forhåndsgodkendt af Region Midtjylland og den danske stat og skal danne grundlag for udrulningen af batteritog på andre regionale strækninger med det formål at sænke CO2-udledningen, lyder det.

Skal godkendes

Siemens, som har vundet opgaven via et EU-udbud, skal levere togene, så de kan begynde at afløse de nuværende dieseltogsæt fra ultimo 2024. Alle syv togsæt ventes kørende fra januar 2025.

Togene bliver af typen Mireo, som ifølge Midtjyske Jernbaner er kendt fra andre togstrækninger i Europa. Togene skal dog gennem en godkendelsesproces ved Trafikstyrelsen, inden de får lov til at komme i drift.

”Vi har været igennem en lang og lærerig udbudsproces og glæder os over at være nået hertil, hvor vi kan fortælle både vores medarbejdere, kunder og den øvrige omverden om udfaldet af den proces. I sidste fase af udbuddet var der to leverandører, der valgte af afgive endelige bud. Efter nøje evaluering er vi kommet frem til, at det er Siemens Mobility, der skal være med til at sætte os på det danske landkort som den første jernbane med batteritog, og vi glæder os til samarbejdet, der vil være med til at bringe os ind i en grønnere fremtid,” udtaler bestyrelsesformand for Midtjyske Jernbaner, Arne Lægaard.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Som led i Infrastrukturplan 2035, der blev vedtaget i sommeren 2021, fik Midtjyske Jernbaner tildelt 330 mio. kr. til indkøb af fire batteritog og ladeinfrastruktur til togtrafikken på strækningen Holstebro-Skjern. Tidligere har selskabet besluttet at købe tre batteritog, så i alt er det endt med syv togsæt.

Opbygge ladeinfrafrastruktur

Togene kræver ikke køreledninger, men vil skulle lade ved udvalgte stationer med egnede ladefaciliteter. Det har samtidig givet selskabet et nyt projekt:

”Opbygningen af ladeinfrastrukturen til vores nye batteritog har affødt endnu et spændende projekt, hvor vi i samarbejde med Lemvig Kommune og vores klimafyrtårn Klimatorium gentænker hele vores stationsområde som grønt klimaområde. Vi er også i dialog med Midttrafik om opladning af deres kommende batteribusser, ligesom vi vil tilbyde bilister at oplade deres elbiler. Vi tænker således i en 3-i-1-løsning, der skal spille sammen med det område, vi bor i, og læne sig 100 procent op ad Lemvig Kommunes stærke klimaprofil,” udtaler direktør hos Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist.

De økonomiske detaljer for Siemens’ vinderbud er ikke oplyst. Det har dog tidligere været fremme, at udbuddet har en værdi på op mod 400 mio. kr.

Medie: Stort tysk transportfirma dropper russisk togordre for milliarder

Europæiske togproducenter skal dyste om Lokaltog-udbud

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også